Bijna 60% van de internetgebruikers in de Europese Unie koopt online. In België is dat maar 55%. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.
Binnen de EU heeft 75% van de 16- tot en met 74-jarigen in 2012 gebruik gemaakt van het internet. Van die meerderheid, zegt 59% een online aankoop gedaan te hebben in hetzelfde jaar. Vooral in Verenigd Koninkrijk (82% van de internetgebruikers), Noorwegen (80%), Denemarken (79%), Zweden (79%), Duitsland (77%), Luxemburg (72%) en Finland (72%) wordt veel online gekocht. Dat is minder het geval in Roemenië (11%), Bulgarije (17%), Estland (29%) en Italië (29%).
In België deden 55% van de internetgebruikers minstens één aankoop op het internet, waarmee we onder het Europees gemiddelde vallen. 20% daarvan ging naar kleding of sportartikelen (tegen 7% in 2008), 28% naar reizen (tegen 11% in 2008), 15% naar boeken, tijdschriften of leermateriaal (tegen 6% in 2008) en 5% naar voeding en boodschappen (tegen 1% in 2008).
De Britse internetgebruikers in het Verenigd Koninkrijk domineren op het gebied van kleding en voedsel, Zweden overheersen de online reis-aankopen en Luxemburgers kopen het meeste boeken op het web. Het aantal online aankopen van voedsel blijft met 9% (EU gemiddelde) beperkt, maar is wel licht gestegen tegenover de 6% in 2008)
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?