Vandaag heeft Dagvers in Antwerpen haar eerste bereide maaltijden geleverd. Dat gebeurde via BubblePost of via een van de afhaalpunten. Het nieuwe concept mikt op gezinnen met weinig tijd maar die gezonde kant-en-klaarmaaltijden met biologische ingrediënten willen. Dagvers is een coöperatieve, die amper een week geleden 170.000 ophaalde via crowdfunding.

Dagvers is een duurzaam alternatief voor de bereide supermarktgerechten. “Steeds meer mensen hebben geen tijd om zelf te koken. Hun professioneel leven vraagt veel, zowel bij eenverdieners als bij tweeverdieners. Door het tijdsgebrek valt de keuze al gauw op kant-en-klaarmaaltijden vol vet, suiker, zout, en geproduceerd met stoffen die niet goed zijn voor onszelf en het milieu”, stelt initiatiefneemster Inge De Clerck.

De maaltijden van Dagvers worden bereid met ingrediënten afkomstig van lokale bioboerderijen of met fair trade producten. De maaltijden worden in een korte keten en artisanaal bereid door een kok met jarenlange ervaring in een sociale keuken. Hij wordt bijgestaan door mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’.

 

Duurzame logistiek

Ook de levering van de maaltijden is duurzaam opgevat. Dat gebeurt aan huis door Bubble Post of via een aantal afhaalpunten. Het transportbedrijf gebruikt zoveel mogelijk cargofietsen met een koelvak of elektrische bestelwagens. De ecologische thuislevering kost 9,5 euro. De afhaalpunten zijn koelkasten op het kantoor van Dagvers aan de Italiëlei in Antwerpen of op vier andere plekken. Het afhalen gebeurt meestal tussen 16 en 18 uur. Dat is gratis.

Vandaag zijn de eerste maaltijden geleverd. “Dat waren er een zestigtal. Het is geen stormloop, maar we hadden deze ook niet gewenst. We moesten eerst checken of de hele logistiek werkt. De leveringen zijn inmiddels succesvol verlopen. Met stip hebben de klanten voor de afhaalpunten gekozen. Dat maakt ons blij, omdat dat ook de meest duurzame leveringswijze”, zegt De Clerck.

 

Prelaunch

Dagvers zit nu nog in ‘prelaunch’ fase”, voegt ze toe. “We moeten nog een paar bugs uit onze backoffice krijgen en de flows nog beter uitwerken. Tegen september gebeurt de echte lancering”. Dagvers is momenteel actief in de regio Antwerpen (postcodes 2000, 2018, 2020, 2060, 2140, 2600, 2610 en 2660). Op termijn wil het bedrijf uitbreiden naar andere steden. Hierbij wordt in eerste instantie gedacht aan Gent en Leuven.

Het aanbod omvat zowel vlees- en visgerechten als vegetarische schotels. Het zijn kindvriendelijke menu's of meer 'uitdagende' gerechten. De maaltijden worden per internet besteld via de website van Dagvers.  Kinderporties kosten 7,5 euro en volwassenporties 9,5 euro.  Er bestaan ook duopacks en familypacks. De bestelling moet minsten acht dagen op voorhand gebeuren, onder andere om voedselafval te vermijden.  

 

129 aandeelhouders

Dagvers sloot zeven dagen geleden een geslaagde crowdfunding campagne af. Op twee maanden tijd werd 170.000 euro opgehaald via verkoop van aandelen. De doelstelling lag op minimum 100.000 euro. Bijna 130 investeerders kochten aandelen. Zij genieten zo van de Tax Shelter, waardoor ze 45% van hun investering recupereren via hun personenbelasting. De minimuminvestering bedroeg 500 euro, de maximum 5.000 euro.

Om break-even te draaien heeft Dagvers zo'n 1.000 maaltijden per dag nodig. “Onze prognose is dat wij dit streefdoel na iets meer dan een jaar zullen bereiken,” aldus De Clerck tot slot.