Bol.com probeert de CO2-uitstoot per geleverd pakket flink te reduceren en schrapt daarom bij ruim 75% pakketjes het opvulmateriaal. Op die manier wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt en zijn de pakketjes kleiner. Deze maatregel kadert in de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket tegen 2025 terug te brengen naar 0 gram.

Het is menens bij bol.com. De e-tailer wil flink inzetten op duurzaamheid en streeft daarom naar 0 gram CO2-uitstoot per geleverd pakket tegen 2025. Om dat te realiseren verstuurt het bedrijf al driekwart van zijn pakketjes zonder de gerecycleerde papieren opvulling. Dat is mogelijk dankzij verpakkingsmachines die pakketjes nog nauwkeuriger op maat maken en een nieuw vuladvies voor handmatig inpakken. Bol.com gebruikt hierdoor niet alleen minder verpakkingsmateriaal, ook zijn de pakketjes kleiner. Zo kunnen er meer tegelijk mee in de bezorgbus. 

“Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan bol.com met duurzame verpakkingsinnovaties een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk”, verklaart het bedrijf.

Vuladvies

Naast het inpakken met meerdere verpakkingsmachines, ontwikkelde bol.com een systeem waarmee collega’s in het distributiecentrum ook handmatig zo duurzaam mogelijk kunnen inpakken: het vuladvies. Hoe werkt het? Op een tablet krijgt een medewerker te zien of er wel of geen vulmateriaal gebruikt moet worden bij het op maat verpakken van een artikel. Bol.com hoopt daarmee de komende jaren zelfs nog meer dan 75 procent van de pakketjes zonder opvulmateriaal te verzenden.

“In 2019 maken we grote slagen in het verduurzamen van onze verpakkingsmethodes, die een belangrijk onderdeel zijn in het verminderen van onze CO2-uitstoot", vertelt Jori Ebskamp, Lead MVO en duurzaamheid bij bol.com. "Het weglaten van opvulmateriaal helpt ons dichterbij de doelstelling te komen om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025. Het komt onze 10 miljoen klanten, onszelf, en het milieu ten goede wanneer we het verpakkingsmateriaal tot een minimum weten te beperken.”

En dit is niet het enige duurzame initiatief dat het bedrijf nam. Onlangs kondigde bol.com aan dat het de herkenbare bol.com-doos waar mogelijk helemaal zou weglaten. Al werd er daarbij wel een uitzondering gemaakt voor breekbare of kwetsbare stukken.