Bol.com gaat de strijd aan met verpakkingen en verstuurt daarom dit jaar 3,5 miljoen artikelen zonder bol.com-doos. Daarnaast introduceert het bedrijf ook een verzendzak van gerecycleerd plastic en maakt het gebruik van geavanceerde inpakmachines om loze ruimtes in pakketjes zoveel mogelijk te voorkomen. "Dit is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025."

Het is menens voor bol.com. De e-commerce gigant wil meer focussen op duurzaamheid en zal daarom zijn aandeel verpakkingen fors verminderen. In 2019 wil het bedrijf maar liefst 3,5 miljoen artikelen versturen zonder de eigen bol.com-verpakking. Enkel bij producten waar de kartonnen doos noodzakelijk is voor de bescherming, verpakt bol.com ze op een zo verantwoord mogelijke manier. Zo introduceert bol.com zijn eigen verzendzak van gerecycleerd plastic en wordt het gebruik van karton en opvulmateriaal beperkt. Dit zorgt voor minder loze lucht in pakketjes, waardoor er minder transportbewegingen zijn. Deze duurzame verpakkingsmaatregelen zijn een belangrijk onderdeel van de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025.

“Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is?”, reageert Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com. “Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming. Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025. We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij.”

Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan bol.com met duurzame verpakkingsmaatregelen een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.

Verzendzak van gerecycleerd plastic

De nieuwe verzendzak van bol.com is voor 100 procent gemaakt van gerecycleerd plastic en worden gebruikt voor het op maat inpakken van artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding. Op die manier kunnen meer pakketjes per bezorging mee. Bovendien zorgt het lichtere verpakkingsmateriaal voor een grotere CO2-reductie. In vergelijking met de kartonnen doos die het vervangt, levert de verzendzak naar verwachting een CO2-reductie van 90 procent per verpakking op. Deze schatting is door het gerenommeerde duurzaamheidsadviesbureau Sustainalize gevalideerd met hun Externalize-methode.

Leuk weetje: een boodschap op de verzendzak om deze ook weer te scheiden bij het plastic afval, maakt klanten attent op de mogelijkheid te recyclen.

Geavanceerde inpakmachines

Naast het efficiënt handmatig inpakken, wordt in het fulfilment center van bol.com in Waalwijk bovendien gewerkt met geavanceerde inpakmachines. Op die manier wordt loze ruimte in pakketjes zoveel mogelijk voorkomen. Bol.com heeft sinds 2015 als een van de eerste bedrijven in Europa een automatische verpakkingsmachine die de verpakking precies afstemt op het artikel. Inmiddels maakt bol.com gebruik van 7 van deze inpakmachines, met een vermindering van de CO2-uitstoot als gevolg. "De komende jaren zal dit aantal groeien naar ruim 25 inpakmachines, en blijft bol.com experimenteren en innoveren op dit onderwerp", besluit het bedrijf.