DPD heeft zijn Europees netwerk van afhaalpunten uitgebreid tot 20.000 ‘Pickup’-punten. Ze zijn nu beschikbaar in 13 landen. In België is de pakjesvervoerder al meerdere maanden met de uitrol ervan gestart. In e-commerce spelen afhaalpunten een steeds grotere rol, omdat de logistieke kosten flink lager liggen dan bij huisleveringen.

In België heeft DPD nu ruim 700 van deze Pickup afhaalpunten (voordien ‘parcelshops’ genoemd), waarvan meer dan een derde ook op zondag open zijn.

In landen als België, Frankrijk, Spanje of het VK hebben deze pakketpunten veel succes. Bij DPD verwerken ze er tot 25 à 30% van de leveringen. In Nederland, waar er een 800-tal Pickup-punten zijn, is dat slechts 10%. Volgens Marc Morioux, managing director van DPD België, zal dat aantal ook bij onze noorderburen groeien, want de leveringskosten voor de koper van e-commerceproducten zijn lager.

DPD (die via GeoPost tot de Franse groep La Poste behoort) is van oorsprong een ‘deffered’ B2B-pakjesleverancier. Door de forse opkomst van e-commerce is de pakjesdistributeur zich steeds nadrukkelijker ook gaan toeleggen op de B2C-markt.

Pickup-punten

Bij de onthulling in juni j.l. van de Pickup-punten in België, zei Morioux aan Gondola: “Onze inspanningen leveren hun vruchten op: B2C vertegenwoordigt nu 25 à 30% van onze leveringen”. Dat aandeel moet verder groeien, wat het bedrijf voor een uitdaging plaatst: terwijl in B2B het gemiddeld aantal pakketten per leveringsadres twee is, is dat aantal in België nu anderhalf… en het gaat de richting van 1,2 op. De kosten per levering lopen met andere woorden op. Ook daarom is een goed uitgebouwd netwerk van pakketshops van groot belang.

Met de 20.000 afhaalpunten in 13 landen van DPDgroup woont nu 95% van de populatie in Europa binnen 15 minuten van een Pickup-punt. Dit netwerk is naar eigene zeggen daarmee een van de meest fijnmazige PUDO (Pick-Up and Drop-Off) netwerken in Europa. De volgende stappen zijn de uitrol van Pickup-punten in Polen en de uitbreiding van 800 ophaalpunten naar 2000 punten in Rusland in 2016. 

Last-mile oplossingen

DPD is daarnaast gestart met het uitproberen van andere last-mile’-oplossingen. Momenteel test de groep in Frankrijk Pickup Stations, een netwerk van automatische lockers voor zowel het ophalen als het wegbrengen van pakketten. Er zijn momenteel 300 dergelijke parcellockers operationeel, die ieder 100 pakketten per dag kunnen verwerken en 24 uur per dag open zijn.

Daarnaast worden in Frankrijk ook de Pickup Stores getest, die eveneens tot 100 pakketten per dag kunnen verwerken. Deze zijn te vinden op drukke locaties zoals treinstations en winkelcentra, waar ontvangers ook andere producten en diensten kunnen vinden. Zo kunnen ontvangers onderweg naar huis het pakketjes ophalen.