Delhaize België gaat besparen. Tijdens een Buitengewone Ondernemingsraad kondigde de retailer zijn voornemen aan om belangrijke wijzigingen door te voeren in de organisatie. Daarbij worden mogelijk 14 winkels gesloten, en staan 2.500 van de 15.000 banen bij Delhaize op de tocht.

Delhaize kreunt onder de toegenomen concurrentie op de Belgische markt en de hoge loonkosten van zijn werknemers, en stelde daarom een besparingsplan voor. Dat kan gevolgen hebben voor de tewerkstelling van 2.500 van de 15.000 medewerkers van Delhaize België in de komende drie jaar. Delhaize wil ook de uitbating in eigen beheer van 14 supermarkten op diverse locaties in België stopzetten. Het bedrijf zegt zich wel te engageren om naakte ontslagen zoveel als mogelijk te vermijden, en benadrukt dat de maatregelen geen gevolgen hebben voor de aangesloten winkels AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop & Go, noch voor de activiteiten van Delhaize Luxemburg, Red Market, Tom & Co of Caddy Home.

Sluiting 14 winkels“In vergelijking met haar belangrijkste concurrenten wordt Delhaize België geconfronteerd met een groeiende structurele kostenhandicap op het vlak van loon- en arbeidsvoorwaarden voor de supermarkten in eigen beheer”, klinkt het bij Delhaize. Dat verschil zou zelfs oplopen tot meer dan 30%. Daarom overweegt Delhaize de sluiting van 14 niet-rendabele supermarkten: Aarschot, Berlaar, Diest, Dinant, Eupen, Herstal, Kortrijk Ring, La Louvière, Lommel, Oude Vest (Dendermonde), Tubize, Turnhout, Verhaeren (Schaarbeek) en Genk (Stadsplein). Vooral die laatste is opmerkelijk aangezien het hier een ex-Carrefour market betreft die pas drie jaar geleden werd overgenomen door Delhaize.

Investeringen“Om haar toekomst veilig te stellen”, wil Delhaize België zo’n 450 miljoen euro investeren in de periode 2015-2017.  Die middelen moeten dienen voor ondermeer het verbeteren van het aanbod, opleidingen voor het personeel en verlagen van de prijzen. Om die investering mogelijk te maken dringen er zich echter besparingen op, zegt het bedrijf.

Reactie CEO’s “Wij zijn ons ten volle bewust van de sociale en emotionele impact van deze mededeling op onze medewerkers en hun families. Wij zijn er echter van overtuigd dat de voorgenomen maatregelen absoluut noodzakelijk zijn om de toekomst van Delhaize België te verzekeren”, aldus Denis Knoops, kersvers CEO van Delhaize België.

Ook Frans Muller, Voorzitter en CEO van Delhaize Group,  benadrukt dat de maatregelen noodzakelijk zijn voor Delhaize om relevant te blijven en de toekomst van de Belgische activiteiten te verzekeren. 

U kan hier meer nieuws over de transformatie van Delhaize lezen na de persconferentie van 11u.