
iStock
iStock
Hoe gaat het met de afdeling sappen en siropen, die wat van haar aantrekkingskracht kwijt lijkt te zijn? Aan de ene kant wijst Coca-Cola Europacific Partners op het veranderde gedrag van consumenten, die de sappen links laten liggen. Aan de andere kant werpt SodaStream zich op als dominante speler bij de siropen.
In de afdeling sappen gaat het niet zo goed. Volgens de cijfers van NielsenIQ (MAT P13 2024) kende de categorie van de sappen het afgelopen jaar een volumeverlies van 4,56%. De waarde klom daarentegen met 3,18%, gedreven een prijsstijging van 8,07%, tegenover 12,07% het jaar voordien. De verkoop van vruchtensappen kent moeilijke tijden door het veranderde consumentengedrag: mensen ontbijten minder, sappen kampen met een negatief imago door hun suikergehalte, andere drankensegmenten groeien sneller, bij de sappen zijn er minder innovaties, enzovoort. Een andere handicap zijn de voortdurende prijsstijgingen als gevolg van de sterk oplopende grondstofprijzen, die ook mee de slechte prestaties van deze categorie bepalen. Volgens Bart Desmedt, senior manager commercial insights bij Coca-Cola Europacific Partners, zijn de consumptiegewoonten een belangrijke reden voor de slechte prestaties. “Wij zien al enkele jaren dat het volume terugloopt door het veranderend consumentengedrag”, verduidelijkt hij. “Op lange termijn voorzien we nog een verdere volumedaling in dit segment.” De reden hiervoor is dat nieuwe generaties zich minder aangetrokken voelen tot deze categorie. “We merken dat de categorie minder ingebed zit in het consumptiegedrag”, vervolgt hij. Of die dalende belangstelling en minder goede prestatie voor de hele categorie geldt, dus zowel voor de A-merken als voor private labels? “Hoewel ook het volume van de huismerken daalt, meldt NielsenIQ daar een minder sterke achteruitgang, terwijl de A-merken marktaandeel verliezen”, verklaart Desmedt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Interview met Dietrich Heumann (COO bij TEDi): “Het volstaat niet om een discounter te zijn om succesvol te zijn”
Interview met Pascal Niclot (voorzitter bij APLSIA): “Stop de waanzinnige wedloop om steeds meer winkels te openen”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?