In het kader van de Europese week van de afvalvermindering, hebben Fost Plus en het platform Gondola, met de steun van de federaties COMEOS, FEVIA, DETIC en de drie Gewesten, de allereerste Greener Packaging Awards uitgereikt. Hierbij werden er vijf bedrijven in de bloemetjes gezet die zich op opmerkelijke wijze hebben ingespannen om de milieu-impact van hun verpakkingen terug te schroeven. Bovendien werd er in de ‘designer’-categorie een professioneel ontwerper bekroond voor zijn milieuvriendelijker verpakkingsconcept.

Verpakkingen zijn onmisbaar en worden steeds beter.Of het nu draait om bewaren, vervoeren of beschermen van producten, dan wel het informeren van de consument, verpakkingen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ieder jaar belandt er meer dan 800.000 ton verpakkingsmateriaal ter bescherming van producten in onze winkelkarretjes.

Als bijdrage aan een duurzamere samenleving, gaan bedrijven voortdurend op zoek naar betere verpakkingen. Door een betere dosering of handigere porties dragen verpakkingen hun steentje bij aan de strijd tegen verspilling. Door het gewicht van verpakkingen te verkleinen, door betere recycleerbaarheid alsook nieuwe materialen en technologieën te gebruiken, waken bedrijven erop dat hun verpakkingen permanent worden geoptimaliseerd. Op deze wijze zorgen zij voor een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.

De grote winnaars van de eerste editie van de Greener Packaging Awards.Op dinsdag 20 november 2012 werden de eerste Greener Packaging Awards uitgereikt tijdens een uitreikingsceremonie bij Cameleon te Brussel. Bedrijven die de milieu-impact van hun verpakking substantieel terugschroefden, werden er gelauwerd en professionele designers met een nieuw milieuvriendelijker verpakkingsconcept werden er in de bloemetjes gezet.

Heel wat ondernemingen gingen in op de oproep van Fost Plus en Gondola. Van de 46 dossiers werden er uiteindelijk 15 genomineerd door een vakjury bestaande uit deskundigen afkomstig uit de academische en wetenschappelijke wereld, het verenigingsleven, de bedrijfswereld en de administraties. De dossiers werden geselecteerd op basis van uiteenlopende criteria, waaronder vermindering in gewicht/volume, materiaalherkomst, hergebruik van afgedankte producten enz. “Het doet me plezier dat ik de jury van de Greener Packaging Awards mag voorzitten. Met deze prijsuitreiking bedanken we niet alleen bedrijven, we moedigen ze ook aan om hun zoektocht naar de meest groene verpakking verder te zetten!”, licht Marleen Calcoen, Directeur van het Belgisch Verpakkingsinstituut en tevens voorzitter van de jury, toe.

Deze eerste editie heeft prijzen uitgereikt in drie grote categorieën, met name „Verminderd gewicht/volume?, „Herkomst van de materialen? en „End-of-Life? en zette ook een professioneel designer in de bloemetjes. Jules Destrooper en Delhaize hebben de prijs in de categorie „Verminderd gewicht/volume? in de wacht gesleept, door hun hoeveelheid verpakkingen gevoelig terug te dringen. Ecover en Danone zijn beiden winnaars in de categorie „Herkomst van de materialen? door zich te richten op materiaal afkomstig uit hernieuwbare bronnen. In de categorie „End-of-Life?, werd de kmo Ethiquable beloond voor de verpakkingsaanpassingen bij één van hun producten: dankzij een 100% recycleerbare verpakking werd het einde van de levensduur van de verpakking flink geoptimaliseerd. Tot slot ging het bureau Mona Lisa aan de haal met de hoofdprijs in de categorie „Designer?: een origineel concept waarbij de verpakking ingrediënt wordt (soepverpakking).

Uit al deze laureaten moest een grote winnaar verkozen worden en deze eer viel te beurt aan Danone en Delhaize die beide wezenlijk geïnvesteerd hebben om de milieu-impact van hun verpakkingen terug te schroeven. Zij krijgen de gelegenheid te zetelen als jurylid van de Greener Packaging Awards 2013.

Pierre-Alexandre Billiet, General Manager van Gondola: ”Gondola is het magazine bij uitstek over de distributie en consumptie voor de Belux. Wij hebben ervoor gekozen de Greener Packaging Award te lanceren in samenwerking met Fost Plus om de professionelen en de consumenten te sensibiliseren over de verantwoordelijkheden van de producenten op vlak van duurzame verpakkingen. Het doel is om de inspanningen die binnen dit kader worden geleverd door de distributeurs en de leveranciers in de kijker te zetten. Wij zijn zeer verheugd dat Delhaize en Danone (ex-aequo) de winnaars zijn geworden van deze eerste editie.”

Fost Plus en Gondola wensen Cameleon en Famous Clothes van harte te bedanken omdat we gebruik mochten maken van hun ecologisch gebouw om deze prijsuitreiking mogelijk te maken.

Gedetailleerde informatie kunt u terugvinden in onze speciale editie die begin december zal verschijnen. Bent u nog geen abonnee? Klik hier!