Danone heeft in het derde kwartaal van dit jaar haar slechtste resultaat in meer dan tien jaar neergezet. Vooral de dalende verkoop van babyvoeding op de Chinese markt drukt het resultaat van de zuivelgigant.

 

Het afgelopen kwartaal boekte Danone een totaalomzet van 5,537 miljard euro. Op vergelijkbare basis is dat goed voor 2,1% groei, al ligt dat cijfer ver onder de verwachtingen van de analisten. Bovendien daalden de volumes met 0,7%.

De dalende volumes zijn deels te verklaren door de krimpende vraag vanuit China. Door de schandalen met babyvoeding in het Aziatische land, steeg de vraag naar buitenlandse babymelkpoeder de laatste jaren. Nu zit China in een overgangsperiode, waarbij aan nieuwe regels wordt gewerkt. Hierdoor zijn Chinese retailers hun voorraden aan het uitverkopen vooraleer nieuwe producten in te slaan. En dat voelt Danone nu: de volumes van de divisie ‘Early Life Nutrition’ gingen met 0,4% achteruit. De omzet van de divisie groeide met 1,7%, waar dat vorig jaar nog 6% was.     

 

“China zit in een periode van verandering, wat op korte termijn een effect heeft op de markt en een negatieve invloed heeft op onze verkoopcijfers in Q3,” zegt CEO Emmanuel Faber in een persbericht. Het effect van de veranderingen in China zal nog aanhouden tot de nieuwe regels in voege gaan, meent het bedrijf.