Begin januari is Consumer Panel Services GfK (CPS GfK) officieel onderdeel geworden van de Britse groep YouGov. “Vanaf het eerste gesprek hadden we het gevoel dat onze toekomst bij YouGov zou liggen, omdat we hetzelfde DNA delen”, vertelt Stefan Heremans, voorzitter van CPS GfK. Een interview.

De overname van marktonderzoeksbureau CPS GfK door YouGov, specialist in opiniepeilingen, hing al sinds juli vorig jaar in de lucht en werd vorige week uiteindelijk officieel bekrachtigd door de twee groepen. Deze deal, met een geschatte waarde van 315 miljoen euro, past in het grotere kader van de fusie van GfK met NielsenIQ, waarvoor de Europese Commissie eerder de cessie van de Consumer Panel Services van GfK had geëist om mededingingsredenen. We spraken met Stefan Heremans, voorzitter van CPS GfK, om te horen wat de stand van zaken is rond deze overname en de gevolgen ervan voor de klanten van het bedrijf, en voor de toekomst van het bedrijf zelf.

CPS GfK

Stefan Heremans, voorzitter van CPS GfK

©

CPS GfK

Hoe is de overgang naar YouGov verlopen?

Toen duidelijk werd dat de Europese commissie er niet mee akkoord zou gaan dat CPS zou meegaan in de fusie van GfK met NielsenIQ, zijn we op zoek gegaan naar potentiële kopers. Meteen vanaf ons eerste gesprek met YouGov in het late voorjaar, hadden het hele managementteam en ikzelf het gevoel dat de toekomst van ons bedrijf bij deze Britse groep zou liggen, omdat we hetzelfde DNA delen.

Het gaat dus om een positieve verandering.

Zeer positief. En ik moet zeggen dat, toen we het nieuws bekendmaakten binnen het bedrijf, al onze medewerkers ook erg blij waren om te horen dat er voor YouGov was gekozen. De twee bedrijven vullen elkaar zeer goed aan, zowel wat betreft de aangeboden diensten, hun klantenbestanden, als hun geografische bereik. Wij, van onze kant, hebben een heel goed beeld van wat mensen kopen, terwijl YouGov heel sterk is in weten wat mensen denken, wat ze willen enz. Dit betekent dat we samen beschikken over het meest uitgebreide beeld van de consument in de markt. Bovendien doet YouGov veel werkzaamheden voor klanten in de industrie, terwijl fast moving niet per se hun belangrijkste activiteitensector is. Door de samenwerking met CPS krijgt het bedrijf toegang tot een nieuwe groep klanten en omgekeerd geldt hetzelfde voor ons. Geografisch gezien zijn we uitsluitend aanwezig in Europa, momenteel in 18 landen, terwijl YouGov actief is in zo'n 50 markten, met name in de Verenigde Staten. We zullen waarschijnlijk niet actief worden in alle landen waar YouGov aanwezig is, maar we zijn duidelijk van plan om onze producten in een aantal van deze nieuwe markten te introduceren. We zullen analyseren waar we kunnen groeien, maar ook waar onze klanten willen dat we uitbreiden, wat natuurlijk heel belangrijk is.

Zullen er zaken veranderen in de manier waarop CPS werkt of zijn klanten bedient?

Nee, we blijven werken zoals we dat tot nu toe hebben gedaan. Het CPS GfK-team met 1100 medewerkers blijft mijn team, en ik ben verantwoordelijk voor het rapporteren aan de CEO van YouGov. Onze klanten zullen dus met dezelfde mensen te maken hebben als voorheen. Het enige dat zal veranderen, is dat we geleidelijk nieuwe YouGov-producten aan ons dienstenportfolio zullen toevoegen. En voor onze internationale klanten die al met YouGov werken, zullen de dingen nog duidelijker worden dan voorheen, omdat onze teams zullen samenwerken om hen van dienst te zijn.

Hoe zal de integratie tussen de twee bedrijven verlopen?

Voor zover er geen urgente zaken zijn, zullen we te werk gaan met een snelheid die respecteert wat er al is. We zullen medewerkers, teams, maar ook klanten raadplegen om van hen te horen hoe zij denken dat de integratie moet verlopen en we zullen op een verstandige manier te werk gaan. Het is absoluut niet het plan om een revolutie teweeg te brengen, maar eerder een geleidelijke evolutie.

Staat er al een naamsverandering op de agenda?

Voorlopig blijven we werken onder de naam CPS GfK. Deze naam kunnen we nog wel enige tijd gebruiken. In de loop van dit jaar zullen we een naamsverandering invoeren en een naam kiezen die weergeeft dat we deel uitmaken van YouGov.

Leidt de fusie tot nieuwe doelstellingen voor CPS?

Als CPS-management hebben we een zeer duidelijke visie over de richting die we willen inslaan, en dat pad loopt met name via passieve gegevensverzameling. Op dit moment moeten de gezinnen die deelnemen aan onze panels elke dag alle producten scannen die ze kopen, wat een aanzienlijke werkbelasting betekent. In een samenleving die steeds meer gedigitaliseerd is, is het nu mogelijk om toegang te krijgen tot dit soort gegevens via bijvoorbeeld een klantenkaart. YouGov is al bezig met passieve gegevensverzameling in verschillende landen en investeert veel daarin. We zijn van plan om hiervan te profiteren om ons bedrijf toekomstbestendig te maken. En andersom willen we YouGov helpen op andere terreinen, met name bij alles op het gebied van longitudinaal marktonderzoek, waarbij we mensen maanden of jaren volgen en waarvoor wij beschikken over meer expertise. Kortom, we zullen elkaar gaan helpen en ook daarom zijn we erg gemotiveerd door het idee van samenwerking met de Britse groep.

Wat de resultaten betreft, is het onze ambitie om het momentum vast te houden en voort te zetten. YouGov is bedrijf dat een sterke groei kent, en dat is ook bij ons het geval, wat bijzonder opmerkelijk is voor een bedrijf dat al 60 jaar bestaat. We zullen in de komende maanden zien hoe onze toekomstige nieuwe producten presteren. Logischerwijs zouden ze groei moeten genereren, maar we hebben op dit gebied nog geen getalsmatige doelstellingen vastgelegd voor onszelf.

Economic Expectations

Benieuwd welke verwachtingen GfK heeft van 2024? Schrijf u dan snel in voor het 'Economic Expectations'-event van Gondola Society op 8 februari.

Klik hier!
Economic Expectations