Het coronavirus werpt zijn schaduw over de retailsector. Coolblue verhoogde zijn prijzen, uit vrees om de komende maanden met voorraadproblemen te maken te krijgen, en ook andere non-foodketens kampen met tekorten. Klassieke supermarkten zien nog geen problemen, maar volgen de situatie op de voet.

“We vrezen nog niet meteen voor lege rekken”, zegt Hanne Poppe van Colruyt Group, verwijzend naar de toestand van Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet. Ook andere supermarkten zien op korte termijn nog geen bevoorradingsproblemen opduiken, al kan de situatie snel veranderen naarmate het Coronavirus zich verder in Europa en ons land verspreidt. Marco Demerling, woordvoerder van Carrefour België: “Volgens deskundigen waarmee we contact hebben opgenomen, zijn er momenteel geen aanwijzingen dat er aanvullende maatregelen moeten worden genomen in België. De interne Task Force die voor de gelegenheid werd gecreëerd, volgt de situatie dagelijks op.Als de situatie verandert, zijn we klaar om de nodige maatregelen te treffen.”Onder meer de situatie in Italië en het groeiende aantal maatregelen daar kan ervoor zorgen dat sommige producten nog maar moeilijk tot bij ons raken. In het noorden van Italië zijn vandaag wel al lege rekken en zijn heel wat mensen aan het hamsteren geslagen.

De impact van het Coronavirus is veel duidelijker te voelen bij de non-foodretail. In Nederland verhoogde Coolblue zijn prijzen uit vrees voor voorraadproblemen. Met de prijsverhoging wil het de vraag naar sommige producten temperen, liet het weten in een mail. Ook werden de marketinglinks van partners uitgezet, met hetzelfde doel. De reden voor het ingrijpen is dat de productie in China op een veel lager pitje staat, wat ervoor zorgt dat er een tekort is aan bepaalde producten. Het was niet meteen duidelijk wat er aan de hand was bij Coolblue, waardoor het op Twitter klachten regende van shoppende consumenten in Nederland en België.

Ook Apple deelt in de klappen, vooral omdat het via Foxconn zijn toestellen in China laat maken. De productie daar staat op een heel laag pitje door de maatregelen die de Chinese overheid nam. Bij Foxconn werkt momenteel nog maar minder dan 10% van de medewerkers. Het Amerikaanse bedrijf moet door het Coronavirus zijn winstprognose naar beneden bijstellen. Ceo Tim Cook gaf toe dat het langer dan verwacht duurt vooraleer de situatie in China zich normaliseert. Ook Alibaba wordt zwaar getroffen door het Coronavirus: voor het eerst in zijn bestaan moest het een omzetdaling aankondigen. In het huidige kwartaal verwacht ook Alibaba terugvallende inkomsten, door vertragingen in de leveringen en aanbodtekorten. 

Ook luxehuizen zoals LVMH, die in China een belangrijke markt vinden, worden door het Coronavirus getroffen. Kledingketen Primark heeft binnenkort ook te lijden onder de gezondheidscrisis, gaf eigenaar Associated British Foods aan. Die had het over tekorten in sommige kledinglijnen later dit jaar als de productiecapaciteit in China langere tijd op een laag pitje blijft staan. Bij Dreamland, onderdeel van Colruyt Group, zijn er momenteel geen stockproblemen. “We verwachten die ook niet op korte termijn”, aldus Hanne Poppe. “Het grootste deel van het zomerassortiment (zomerspeelgoed) is al naar ons onderweg of ligt het al in onze magazijnen. Een heel concreet voorbeeld: zo goed als al het opblaasbaar zwembadspeelgoed is afkomstig uit China, maar dit zal dus allemaal zonder problemen in onze rekken liggen. Ook bij ColliShop zijn er voorlopig geen problemen. Dat kan veranderen als de problemen aanhouden. Voorlopig is het nog koffiedik kijken en kan de situatie snel wijzigen. Onze logistieke diensten volgen dit wel nauwgezet opZe staan in contact met de leveranciers en producenten in China en doen er alles aan om de impact in onze winkels te beperken.”