Analyse Cora, Match en Smatch Luxemburg in handen van E. Leclerc, België blijft alleen over
Cora
Exclusief
Cora
De verkoop van de drie ketens in Luxemburg komt niet als een verrassing: na de verkoop van Cora Roemenië en vervolgens Cora en Match Frankrijk aan Carrefour, wisten we dat de groep louis delhaize aan het onderhandelen was over een doorverkoop in Luxemburg. De identiteit van de koper is daarentegen wel een verrassing: weer een nieuwe speler die aangetrokken wordt door de Luxemburgse markt. En natuurlijk stellen we ons door deze verkoop ook vragen over de toekomst van Cora en Match in België.
Het heeft niet lang geduurd. Precies een week geleden berichtten we dat louis delhaize groep contact had met potentiële kopers van zijn Luxemburgse netwerk dat bestaat uit 2 Cora hypermarkten, 12 Match supermarkten en 13 Smatch buurtwinkels. En nu is de kogel door de kerk: E.Leclerc neemt de Luxemburgse vestigingen van Cora, Match en Smatch over. Alle Luxemburgse winkels zullen naar verwachting bevoorraad worden door de Leclerc-centrale van de Franse retailer in de oostelijke regio, en de eigendomsoverdracht zal naar verwachting plaatsvinden in het laatste kwartaal van 2023.
Er was eerder al bijna een deal. Meer bepaald met Delhaize, dat bezig is met een grote uitbreiding van zijn netwerk in Luxemburg. De keten had in het verleden een bod uitgebracht op de supermarkten, maar dit was duidelijk niet genoeg. De Luxemburgse markt kon namelijk niet begeerlijker zijn, omdat het naast de 660.000 lokale inwoners ook grensshoppers verwelkomt die in Luxemburg werken maar in Frans Lotharingen, de Belgische Gaume of Duitsland wonen. Wat Luxemburg onderscheid van de andere markten? Zijn gunstige belastingen en comfortabele koopkracht, die goed zijn voor het winkelmandje en ook voor de marges. De 'lokale held' Cactus kreeg geleidelijk gezelschap van een aantal buitenlandse concurrenten die werden aangetrokken door dit welvarende microklimaat: Cora en Match, maar ook Auchan, Delhaize, Aldi, Lidl, Colruyt... Het is dan ook niet verwonderlijk dat de prijzen voor onroerend goed in Luxemburg erg hoog liggen en dat het ontwikkelen van een nieuw winkelproject op een bloeiende locatie allesbehalve eenvoudig is. Een aantal concurrerende ketens had interesse kunnen hebben. Maar slechts weinigen van hen waren bereid om niet alleen de prijs te betalen, maar ook om alle formats te dekken, van convenience tot hypermarkten.
E.Leclerc was duidelijk bereid om dit te doen, aangezien deze verscheidenheid aan formules al aanwezig is in zijn Franse netwerk, en deze totale overname maakte zijn bod bijzonder aantrekkelijk. Maar de identiteit van de koper is wel verrassend. Dankzij deze deal weet de Franse marktleider een plekje te veroveren aan de felbegeerde en tamelijk overvolle tafel van de Luxemburgse levensmiddelenhandel. "Voor E.Leclerc zal deze operatie zijn aanwezigheid versterken op een concurrerende Europese markt, in formules die het beheerst en in een land waar het nog niet aanwezig was", aldus de Franse retailer.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?