Colruyt Group heeft een nieuw type koelkar ontwikkeld voor het transport van verse producten naar de winkels. De ‘liquid ice container’ werkt met vloeibaar ijs, wat uniek is in de sector. Hierdoor heeft de kar 58% minder impact op de klimaatverandering. 

De koelkar maakt gebruik van 'liquid ice', een bevroren maar vloeibaar mengsel van water en ethanol. De koelvloeistof wordt gemaakt in het distributiecentrum in Halle, met lokaal opgewekte groene stroom uit wind en zon. Het mengsel wordt in speciaal ontwikkelde koelkarren gepompt, die op minder dan een half uur de gewenste temperatuur bereiken. Dan kunnen ze gevuld met verse producten in gewone vrachtwagens naar de winkels vertrekken. Na terugkomst wordt het mengsel uit de kar gepompt, opnieuw afgekoeld en hergebruikt.

“Bovendien kunnen we de koelkarren indien nodig met een maximale injectie vloeibaar ijs tot 48 uur op de juiste temperatuur houden”, zegt ingenieur Benjamin De Cooman. “Die grotere autonomie geeft ons nog meer speling in de logistieke keten. De nieuwe kar heeft ook een groter laadvolume, zodat we minder karren nodig hebben en meer goederen kunnen vervoeren met minder ritten. Kortom, we kunnen onze transporten flexibeler en efficiënter plannen en dus transportkilometers en broeikasgasuitstoot besparen.”

Met de keuze voor vloeibaar ijs zet Colruyt Group alweer een stap in de realisatie van zijn CO2-reductieplan. De groep wil tegen 2020 de relatieve broeikasgasuitstoot met 20% verminderen in vergelijking met 2008.

 

Wereldpremière

Colruyt Group is wereldwijd de eerste retailer die vloeibaar ijs gebruikt voor het transport van gekoelde producten. De nieuwe kar werd ontwikkeld door ingenieurs van de dienst Energie, Milieu en Speciale technieken. “Wij onderzoeken nieuwe technieken die efficiëntie en kostenbesparing opleveren en tegelijk onze milieu-impact verkleinen”, zegt Benjamin De Cooman. “Zo bestuderen we ook de toepassing van vloeibaar ijs voor diepvriestransport.” Colruyt Group gebruikt trouwens al tientallen jaren koelkarren voor het transport van vers en diepvries, in plaats van klassieke koelvrachtwagens. Zo kunnen er in één vracht diverse productsoorten gecombineerd worden, wat opnieuw heel wat transportkilometers bespaart.

Momenteel zijn er al ruim 600 nieuwe karren in gebruik, binnen ongeveer 3 jaar zullen alle oude koelkarren vervangen zijn.