Colruyt Group heeft het afgelopen boekjaar 2,8% meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De Colruyt-supermarkten groeien verder op de Belgische markt, terwijl ook de andere food enseignes van de groep erop vooruitgaan. De verhoogde concurrentie knaagt echter aan de marges van Colruyt.

De groep Colruyt heeft in het boekjaar 2016/17, dat afliep op 31 maart, een omzet van 9,493 miljard euro geboekt. Daarmee doet de retailer het beter dan de verwachtingen van analisten, die volgens Bloomberg uitgingen van 9,3 miljard euro omzet. 

Bovendien groeide de omzet (op vergelijkbare basis) met 2,8% ten opzichte van het vorige boekjaar. De retailactiviteiten, die instaan voor meer dan drie kwart van de groepsomzet, stegen met 2,4% tot 7,233 miljoen euro omzet. Vlaggenschip Colruyt Laagste Prijzen staat in voor het grootste deel van de koek, en wist ook vooruit te gaan.

 

De Colruyt-supermarkten in België en Luxemburg realiseerden samen een omzetgroei van 1,4%. Colruyt haalt de positieve impact van de verkoopprijsinflatie aan als oorzaak, al werd die deels afgezwakt doordat Pasen erg laat viel. De feestdag viel niet meer in het boekjaar, wat een negatief kalendereffect heeft op de cijfers (-0,8%). 

Ook de andere food formules van de groep deden het goed. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 11,5%, vooral dankzij de vele nieuwe winkelopeningen in de afgelopen 12 maand. Het voorbije boekjaar openden negen OKay, vijf Bio-Planet en twee Cru-winkels de deuren. 

De omzet van Retail Partners Colruyt Group, de bedrijfsdivisie die de samenwerking met de Spar-ondernemers en leveringen aan Alvo, zelfstandige Mini Markets en zelfstandige winkeliers omvat, bleef stabiel.

Dit alles zorgt er volgens de retailer voor dat het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar samen) groeide van 31,5% vorig jaar tot 31,7%. Voor data over marktaandelen is het echter aangewezen om te kijken naar een objectieve bron, zoals de Retail Poster van The Retail Academy die binnenkort uitgebracht wordt. Al neemt dat niet weg dat Colruyt zelf duidelijk een positieve evolutie vaststelt.

Non-food & e-commerce

De non-food winkelketens van Colruyt hadden een minder goed jaar. De gezamenlijke winkelomzet van speelgoedwinkel Dreamland en babyketen Dreambaby daalde met 3%, grotendeels door het wegvallen van Pasen. Ook voelen deze formules de impact van e-commerce. Colruyt zegt dat het een verschuiving ziet naar online verkoop via zijn webwinkel Collishop.

Het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet van Colruyt Group is overigens verder toegenomen, klinkt het. De groep vernieuwde het afgelopen jaar dan ook de website van Collishop en breidde het aantal afhaalpunten van Collect&Go, de online boodschappenservice van de groep, uit.

Winstmarges onder druk

Hoewel Colruyt een verrassend hoge omzetgroei boekte, is er ook minder goed nieuws. De bedrijfswinst (EBIT) daalde met 2,7% naar 493 miljoen euro. Daardoor daalde de EBIT-marge (de verhouding tussen bedrijfswinst en omzet) met 0,3 procentpunten naar 5,2%. “In de tweede jaarhelft was de brutomarge lager dan vorig jaar door aangescherpte concurrentie en het door ons consequent prijsreactiebeleid”, verklaart Colruyt.

De Colruyt-supermarkten beloven altijd de laagste prijs en reageren steeds op de concurrentie. Die organiseerde stevigere kortingen in het tweede deel van het jaar, waardoor Colruyt volgde en winstmarge moest opgeven.

Dat zal Colruyt mogelijk nog even blijven doen, want de groep zegt dat het verwacht dat de markt in 2017/18 even competitief zal blijven. “We voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat in België en Frankrijk”, klinkt het.

Verkoop Pro à Pro

De nettowinst stijgt wel, met 17 miljoen euro tot 383 miljoen. Dat resultaat wordt wel opgekrikt door de verkoop van de Franse groothandelsdochter Pro à Pro aan Metro. Zonder het positieve effect van die overname, die Colruyt 19 miljoen euro opleverde, zou de nettowinst uitkomen op 364 miljoen. Dat is minder dan de 366 miljoen in 2015/16.