Coca-Cola heeft de

PowerBrand Award2013 gewonnen. Het merk kwam als sterkste uit de PowerBrand Index, een GfK-studie die de sterkte van fmcg-merken meet op verschillende vlakken.

De PowerBrand Index meet de penetratie van een merk aan de hand van de aankoopgegevens van het GfK-panel (een merk dat aangekocht wordt door veel shoppers heeft een voorsprong). Anderzijds werd ook de Brand Equity, of de psychologische waarde van een merk gemeten. “Een merk bouwt immers niet uitsluitend op productvoordelen, maar moet ook geladen worden met een ziel en een persoonlijkheid. Doorheen de tijd zijn merken geëvolueerd van een eenvoudig label naar een totale merkbeleving”, klinkt het bij GfK.

Binnen de Brand Equity werden 5 pijlers gedefinieerd: de gedragsmatige, een emotionele en een rationele, communicatie en retail (m.b.t. winkelpunten). In totaal werden 4.500 consumenten online geraadpleegd. “De PowerBrand Index is een uniek instrument waarbij de shopper zelf zijn stem uitbrengt over de merken”, zegt GfK.

Coca-Cola haalde de beste scores op vlak van shopperbereik en brand equity en komt als grote winnaar uit de bus. “Dit onderzoek toont aan dat ook in economisch uitdagende tijden, ‘waardeperceptie’ een van de belangrijkste drijfveren in consumentengedrag is. (…) Deze Award betekent voor onze ruim 2.500 collega’s een extra motivatie om het merk Coca-Cola verder uit te bouwen”, zegt Stéphan Quatannens (Senior Manager, Portfolio Development, Coca-Cola Enterprises Belgium) in een reactie.

Een overzicht van de winnaars in de subcategorieën:

  • Emotioneel: Côte D’Or
  • Rationeel: Côte D’Or
  • Gedragsmatig: Lay’s
  • Retail: Jupiler / Coca Cola
  • Communicatie: Coca Cola