Checkpoint Systems, wereldleider in dervingpreventie voor de retail, roept Europese retailers op om inzicht te geven in hun meest recente dervingscijfers. Die wil het bedrijf gebruiken voor de nieuwe diefstalbarometer die de laatste statistieken en trends over winkelcriminaliteit binnen de retail in Europa weergeeft.

Checkpoint heeft een lange voorgeschiedenis van onderzoeken naar derving in retail. Zo hebben ze de afgelopen 16 jaar verschillende "kwalitatieve rapporten" gesteund en gepubliceerd. Vandaag starten ze met een nieuw onderzoek “Retail Security in Europe”. Onderzoekers van Crime&Tech, een spin-off van de Università Cattolica del Sacro Cuore en Transcrime, dat onlangs een gelijkaardig onderzoek uitvoerde in Italië, voeren de studie uit.

Concreet maken de onderzoekers gebruik van een traditionele vragenlijst en van onderzoekers die gegevens analyseren op winkelniveau. “Dit onderzoek combineert kwantitatieve en kwalitatieve methodes om winkelcriminaliteit in de retail te analyseren. Dankzij de gegevens en informatie die de deelnemende bedrijven ons zullen aanleveren, zullen we de kwaliteit van de analyse kunnen verhogen en zo de beste werkmethoden kunnen aanduiden op basis van ervaringen uit de praktijk. Retailers kunnen het onderzoek gebruiken om veiligheidstrends op te volgen, diefstal te voorkomen en om verliezen te minimaliseren”, vertelt professor Ernesto Savona, CEO van Crime&tech en bestuurder bij Transcrime.

De resultaten worden begin 2019 bekendgemaakt en zullen de laatste trends omvatten over winkelcriminaliteit in Europa. Naar verwachting zullen grote retailers deel nemen uit 11 landen (België, Finland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, Polen, Rusland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). 

“We kunnen met trots melden dat het grootste onderzoek in Europa naar derving binnen de retail van start gaat. In dit rapport zullen we analyses bieden waardoor retailers in heel Europa nieuwe strategieën kunnen ontwikkelen om winkelcriminaliteit aan te pakken en de beschikbaarheid van goederen te verhogen. Wij geloven dat retailers, door zich te verenigen, trends kunnen aanpakken die gevolgen hebben op de winstgevendheid en zo samen beter kunnen werken aan oplossingen om de sector verder te laten groeien”, verduidelijkt Fran Zanier, EMEA Marketing Director bij Checkpoint Systems.

Retailers kunnen anoniem de vragenlijst invullen op http://bit.ly/RetailSecurityEurope.