Carrefour België is zeer actief bezig met de bescherming van zijn werknemers in de winkel en voert daarom extra veiligheidsmaatregelen door. Zo krijgt het personeel plastic gelaatsschermen en gele hesjes die klanten eraan herinneren dat ze het principe van social distancing moeten respecteren.

Sinds het begin van de coronacrisis heeft Carrefour België alles in het werk gesteld om de risico's voor het personeel in de winkel te beperken. De retailer was bijvoorbeeld de eerste die plexiglas schermen plaatste aan de kassa's van zijn supermarkten en hypermarkten, die dienen als echte beschermingscabines. Naast het toepassen van de aanbevelingen van Comeos op sectoraal niveau, is de keten voortdurend op zoek naar andere oplossingen om zowel de veiligheid als de kennis bij de klanten te verbeteren. We zagen dit onlangs met de #StaySafe Cube die op het Jourdanplein is getest, of met zijn uitbreiding, de #StaySafe Tunnel, die in alle Belgische Carrefour-hypermarkten zal worden geïnstalleerd.

Gele hesjes en gelaatsschermen

Maar nu gaat Carrefour nog een stapje verder door zijn personeel te voorzien van plastic gelaatsschermen die hen moeten beschermen tegen uitgestoten nies- of hoestdruppeltjes, en gele hesjes. Op die hesjes staat een boodschap die de klanten uitnodigt om het principe van social distancing te respecteren.

En de maatregelen komen er niet zomaar. “Hoewel 95% van de klanten die een Carrefour-winkel bezoekt de social distancing maatregelen naar de letter volgt, respecteert een kleine minderheid van de klanten deze regel helaas niet altijd”, laat Carrefour weten in een persbericht. De keten verwijst er trouwens herhaaldelijk naar “klanten die de regels van social distancing niet respecteren”.

Respect voor personeel

Het is inderdaad de hoogste tijd om de dingen bij naam te noemen. De retail is een wereld waarin de klant koning is. Alles moet ondergeschikt worden gemaakt aan de plicht om hem tevreden te stellen, en terecht. Dat een commerciële houding noodzakelijk is, beseffen de spelers maar al te goed. Toch mag die de werkelijkheid echter niet verhullen. Ja, de klant moet worden gerespecteerd, maar niet alle klanten zijn respectvol. De coronacrisis slaat de fictie van een wereld waarin alle klanten per definitie aangenaam, redelijk en respectvol zijn, aan diggelen. Het is dus een echte uitdaging voor de sector om nieuwe grenzen te trekken en om een minimum op te leggen dat moet gerespecteerd worden. De recente initiatieven van Carrefour, met zijn desinfectie cube of tunnel, zijn erg interessant. Het is immers niet alleen een sas die ze omwille van hygiëne maatregelen bij de ingang van de winkels plaatsen, maar het heeft ook een pedagogisch effect omdat het klanten sensibiliseert om zich verantwoord te gedragen. De initiatieven werken trouwens ook heilzaam voor de erkenning van het bestaan van oneerbiedige consumenten. Daarnaast zorgt het bij het personeel voor een andere nuttige mindset: verwelkom de gasten, glimlach, wees vriendelijk maar wees ook standvastig als het over het respect tegenover u aankomt.