De Belgische winkels van supermarktgroep Carrefour waren vorig jaar goed voor een verlies van bijna 56 miljoen euro. Het gevolg van een zware herstructurering, maar ook van de grote hypermarkten, die het steeds slechter doen.

De ontslagronde bij Carrefour zorgt voor een financieel bloedbad. Vorig jaar boekten de Belgische winkels van de groep een verlies van 55,6 miljoen euro. Dat verlies komt vooral op conto van de zware herstructurering, die al 110 miljoen euro kostte, maar is zeker niet de enige verklaring. De omzet van de winkels die het hele jaar open waren, daalde met 2,6%. Zo doen de hypermarkten het steeds slechter, meldt Carrefour België in zijn jaarverslag. “De Carrefour-hypermarkten zijn al jaren structureel verlieslaten en de situatie verslechtert nog”, aldus Carrefour. De rol van de hypermarkten, die vooral in de jaren ’80 en ’90 succesvol waren, is overgenomen door e-commercespelers of door concurrenten als Aldi en Lidl, die scherpere prijzen aanbieden.

Toch is Carrefour niet van plan de hypermarkten op te doeken. Het is bezig met een besparingsoperatie en daarnaast werpt het zich steeds meer op als een specialist in biovoeding, een niche waar de jongste jaren veel groei in zit. Ook in zijn middelgrote winkels en buurtwinkels zet het in op bio. Carrefour België investeert tegelijk in kleine winkels, die inspelen op de veranderde manier van consumeren van veel klanten. Die evolutie gaat traag: er kwamen 30 nieuwe winkels, maar er verdwenen er ook heel wat, zodat er netto 8 bij kwamen.