Comeos, ENGIE en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest slaan de handen in elkaar om zonne-energie en oplossingen voor energie-efficiëntie te promoten bij handelssector in Brussel. Zo willen ze de uitstoot van 120.000 ton CO2 vermijden.

De Brusselse retailsector wil zijn CO2-uitstoot verkleinen en de overstap maken naar groene energie. Onder leiding van sectororganisatie Comeos hebben de handelaars energiebedrijf ENGIE als partner gekozen om zich hierin te laten adviseren en te begeleiden. Hun samenwerking heeft als doel zonne-energie alsook de meest adequate oplossingen inzake energie-efficiëntie onder de leden van Comeos te promoten.

Zonne-energie

Zonne-energie is volgens Comeos één van de meest belovende technologieën om de uitdagingen van de energietransitie te kunnen aangaan en de Belgische milieudoelstellingen te halen. “De vooruitgang inzake photovoltaïsche energie, de daling van haar kosten en het potentieel om haar productie te combineren met toekomstige opslagoplossingen, maken van deze technologie een essentiële schakel in het verkleinen van de koolstofvoetafdruk,” klinkt het.

Bovendien heeft de handelssector een belangrijk potentieel voor de ontwikkeling van zonne-energie installaties. Met meer dan 2.800 winkels waarvan de totale oppervlakte groter is dan 350 hectare, heeft de sector in Brussel een capaciteit van maximaal 300 tot 350 Mega Watt peak. Dat is het equivalent van het verbruik van zo’n 85.000 huishoudens en een vermeden CO2-uitstoot van ongeveer 120.000 ton. 

 

Extra initiatieven

Dominique Michel, CEO van Comeos: “De handelaars werken al jaren intensief rond de energieproblematiek. We nemen nu als sector extra initiatieven. Deze samenwerking met ENGIE is daar een concreet voorbeeld van. Onze winkels hebben een groot dakoppervlakte en zijn dus bijzonder geschikt voor de aanleg van zonnepanelen. Indien we het geheel van deze capaciteit in Brussel zouden benutten bijvoorbeeld, dan kunnen we het equivalent produceren van het elektrisch verbruik van alle huishoudens in Watermaal-Bosvoorde.”