Gymshark heeft zijn samenwerking met Bleckmann Logistics met negen jaar verlengd. De Belgisch-Nederlands fashionlogistieker heeft voor het snelgroeiende Britse fitnesskleding- en accessoiremerk in Rieme (in de haven van Gent) een distributiecentrum geopend. Van daaruit worden de producten naar 170 landen wereldwijd verzonden. De distributie naar de Verenigde Staten wordt echter binnenkort overgeheveld naar Radial, de Amerikaanse logistieke dochter van bpost.

Gymshark is een van de snelstgroeiende bedrijven in Groot-Brittannië. Het werd in 2012 – letterlijk – opgestart in een garage door Ben Francis, toen nog een universiteitsstudent. Sindsdien is het merk in de niche van de fitnesskledij uitgegroeid tot een concurrent voor merken als Nike en United Armour. De groei van de verkoop is indrukwekkend: in 2017 bedroeg de omzet 41 miljoen pond, in 2018 103 miljoen en in 2019 naar verluidt 240 miljoen. In tegenstelling tot veel e-commerce start-ups is de onderneming winstgevend. Die spectaculaire groei is te danken aan een combinatie van een goed product, slim gebruik van sociale media (en influencers) en een groeiende fitnesscommunity.

Om de forse stijging  van de bestellingen te kunnen bolwerken sloot Gymshark in 2017 een akkoord met de Britse dochter van Bleckmann Logistics voor het managen van het gehele logistieke en e-commerce proces. Hiervoor opende de logistieker in Swindon een distributiecentrum, dat zich inmiddels volledig op de Britse markt richt. Anderhalf jaar geleden verhuisde de internationale distributie van Gymshark naar het fulfilment center van Bleckmann in Grobbendonk nabij Antwerpen. Daar vinden ook operaties plaats voor merken als JBC, Villebrequin en Superdry.

Maar al snel moest de logistieker overgaan tot de bouw van een dedicated distributiewarehouse voor Gymshark. Het werd dus Rieme-Noord nabij Gent, al wou de logistieker dat eerst niet bevestigen. Ruim de helft van het gebouw van 30.000 m² is gereserveerd voor de internationale e-commerce klanten van het Britse merk. De nieuwe site, die onlangs in gebruik is genomen,  heeft een aanzienlijk automatiseringsniveau, waardoor Bleckmann nog grotere volumes kan verwerken en de operationele processen efficiënter kan ontwerpen. In Rieme creëert het bedrijf 70 vaste banen, met minstens 500 extra tijdelijke banen tijdens de pieken zoals Black Friday.

In Rieme verzorgt Blleckmann voor Gymshark de end-to-end-uitvoering van de logistieke keten, inclusief inkomende expeditie, opslag, e-commerce distributie, douaneondersteuning en retourenlogistiek.

Ook contract met Radial (bpost)

In de zomer verhuist echter een deel van de activiteiten naar de Verenigde Staten. Dat land is de markt waar Gymshark het snelst groeit. Het was vorig jaar goed voor maar liefst 45% van de totale omzet. Steve Hewiit, de CEO van Gymshark, meldde via Linkedin dat zijn bedrijf een langetermijnakkoord heeft gesloten met Radial, het Amerikaanse e-fulfilmentbedrijf van bpost in de Verenigde Staten.

Dat zal de bestellingen naar de Amerikaanse klanten versturen vanuit twee bestaande distributiecentra, in Columbus Ohio en Los Angeles Californië. Of deze overheveling van België naar de VS gebeurt in samenwerking met Bleckmann – dat ook in de VS actief is - wou de woordvoerster van Bleckmann niet bevestigen noch ontkennen. Toch zou het niet onlogisch zijn: de CEO van Bleckmann is sinds een jaar ... Kurt Pierloot. Voordien was hij CEO Parcels & Logistics bij bpost. In die functie was hij in 2017 nauw betrokken bij de overname van Radial.