Gymshark, een zeer snel groeiend Brits merk van hippe fitnesskleding en accessoires, heeft zijn internationale logistiek aan Bleckmann in Grobbendonk toevertrouwd. De samenwerking in België is in augustus bezegeld en levert 125 jobs op voor het e-fulfilmentbedrijf. In piekperiodes komen er zelfs nog eens tot 400 jobs bovenop.

Gymshark is een van de snelst groeiende bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Het werd in 2012 opgericht door Ben Francis, toen nog maar 19 jaar oud. Vorig jaar werd een omzet van 40 miljoen pond gedraaid en dit jaar zal dat cijfer ver boven de 100 miljoen uitkomen. Het bedrijf maakt de kledij zelf en verkoopt ze -enkel online - in 177 landen wereldwijd. In 2017 telde het 1,2  miljoen klanten en verwerkte het 2,3 miljoen bestellingen. Deze groei met ruim 200% per jaar is te danken een combinatie van een goed product, slim gebruik van sociale media en een groeiende fitnesscommunity.

Forse groei in de logistiek

Vorig jaar tekende Gymshark een vijfjarig contract met de Britse dochter van de Belgische groep Bleckmann Logistics voor het managen van het gehele logistieke en e-commerce proces. Hiervoor nam het in Swindon een nieuw distributiecentrum in Swindon in gebruik, maar door de groei moest uitgekeken worden naar een tweede distributiecentrum, voor de internationale verzendingen.

“Sinds augustus versturen we vanuit Grobbendonk pakketjes voor Gymshark naar overal in de wereld. Enkel de orders voor de Britse markt gebeuren nog vanuit de site in Swindon”, zegt Tom Leunckens, zaakvoerder van Bleckmann.

De logistieke dienstverlener heeft in Grobbendonk een e-fulfilmentcenter dat voor meerdere modemerken de e-commercelogistiek verzorgt. Dat zijn onder andere JBC, Superdry en Vilebrequin. Er werken er zo’n 600 mensen in een magazijn van 100.000 m² groot.

Black Friday

Volgens Leunckens zal de samenwerking een grote impact op de Bleckmann-vestiging in Grobbendonk hebben. Dit jaar zal het bedrijf voor Gymshark 6 miljoen stuks leveren. In 2019 zal dat oplopen tot 11 miljoen.

Volgens Ben Francis is de keuze op Bleckmann in Grobbendonk gevallen omdat de locatie uitstekend is en het bedrijf enorm flexibel is. “Binnenkort komt Black Friday er aan. Dan zijn er in één klap 300 à 400 extra werknemers nodig om alle bestellingen te verwerken. Een grote groep mensen, die maar heel tijdelijk beschikbaar moet zijn. Toch slaagt Bleckmann erin om ze bij elkaar te krijgen. Dat is fantastisch”, zegt hij.