Amazon overweegt om fysieke winkels in Duitse voetgangerszones te openen. Voor de Amerikaanse onlineretailer is Duitsland de tweede grootste markt na de Verenigde Staten. Dat zegt Ralf Kleber, de topman van Amazon Deutschland in een interview met Welt am Sonntag. Waar en wanneer ze opengaan, zegt hij echter niet.

Amazon heeft nu al fysieke winkels in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk via Whole Foods, de supermarktketen die de online gigant in 2017 overnam. In de VS heeft die ook de kassaloze winkels Amazon Go, waarvan de eerste in 2016 openging. Momenteel zijn er nog maar zo’n kleine dertig in vier steden in de VS, onder meer omdat de technologie die er achter zit, zeer duur is. Naar verluidt kost ze ruim 1 miljoen dollar per winkel. De opening van een eerste Amazon Go-winkel in Londen werd al een tijdje geleden aangekondigd, maar dat zou pas dit jaar gebeuren.

Kleber verklapt niet of de winkels in Duitsland kassaloos zullen zijn. Wel zegt hij dat de online retailer een voordeel heeft: “Wij weten wat de klanten offline kopen en dat zij van afwisseling houden”, klinkt het. In Duitsland heeft Amazon al geëxperimenteerd met enkele tijdelijke pop-up stores.

Goedkope Echo Dot

In het interview zegt Kleber ook dat Amazon van plan is om het online winkelen via spraakgestuurde systemen zoals Alexa aanzienlijk te stimuleren. Om dat te vergemakkelijken, zal de Alexa-luidspreker Echo Dot worden verkocht aan een strategisch lage prijs van minder dan 50 euro. Hiermee wil hij een drempel wegnemen en de klant overtuigen om de eerste stap te zetten. "Amazon heeft er nooit een geheim van gemaakt dat je niet onmiddellijk een winstmarge hoeft te realiseren met alle elektronische apparaten," stelt hij.