Amazon introduceert een nieuw systeem in de Verenigde Staten om de retours te vergemakkelijken. Klanten kunnen nu aan duizenden balies doorheen het ganse land producten retourneren zonder dat die in een doos gestopt moeten worden. Ook een label is niet meer nodig. Een van de partners in dat programma is de keten Kohl’s. Een test toonde dat het haar geen windeieren legde.

Amazon maakte het initiatief bekend in een blog. “Ons doel is om online aankopen – en retours – zo eenvoudig mogelijk te maken. We breiden het gratis en gemakkelijk retourneren uit naar miljoenen items”, stelt de Amerikaanse online gigant. De artikelen die in aanmerking komen voor dat nieuw programma zijn de meeste waarvan Amazon het fulfilment doet. De klant moet enkel op de pagina van het Amazon Return Center een QR-code ophalen.

De balies waar de klanten hun retours zonder doos of label kunnen afgeven zijn divers: het gaat om de fysieke winkels van Amazon Books en Amazon 4-star, Whole Foods Markets (de biosupermarktketen die eigendom is van Amazon), de 4,768 UPS Stores en de 1.150 winkels van de retailer Kohl’s in 48 staten.

Aan de balie geeft de klant het product af en toont hij of zij de QR-code. Het personeel van de winkel zorgt voor het inpakken en het transport naar Amazon’s fulfilment center.

Kohl’s

Dat Kohl’s partner is in dit programma is op het eerste gezicht verwonderlijk: het grootwarenhuis en Amazon (‘the everything store’) zijn rivalen. Maar een kleine twee jaar geleden startte Kohl’s in 82 winkels in Los Angeles en Chicago een test met de onverpakte retours. 

Kohl’s CEO Michelle Gass verklaarde aan USA Today dat meer klanten over de vloer kwamen in de betrokken winkels en dat hun omzet fors steeg. In Chicago was de omzetgroei in 2018 maar liefst 8%, tegen +2% in de andere winkels. Het aantal nieuwe klanten groeide zelfs met 9%, tegen +1% in de andere winkels van de keten.

Of en wanneer Amazon het programma ook in andere landen introduceert, wordt niet gemeld.