Sinds Amazon in december vorig jaar zijn nieuwe winkelconcept Amazon Go voorstelde, zijn er talrijke technologische problemen opgedoken. Nu lijkt het concept wel klaar om van start te gaan.

Een klein jaar na de officiële voorstelling van Amazon Go is er slechts één verkooppunt in Seattle, dat bovendien enkel toegankelijk is voor de werknemers van het bedrijf. Toeval is het niet. Enkele maanden na de aankondiging van het nieuwe superetteconcept verscheen in The Wall Street Journal een artikel over de talrijke technische problemen waar Amazon Go mee af te rekenen had. Door die problemen kon de winkel maar 20 klanten per keer ontvangen en werden consumenten verplicht zich niet te snel door de gangen van de supermarkten te begeven.

Marketeers gezocht

Amazon ging daarna op zoek naar ingenieurs en onderzoekers die de technologie op punt moesten stellen. Die taak lijkt nu volbracht, omdat de e-commercereus naar een geheel ander type werknemer op zoek is: marketeers die het concept bij consumenten kunnen promoten. Volgens persagentschap Bloomberg is de technologie voor een groot stuk op punt gesteld, in die mate dat de officiële lancering van de volgende winkel niet lang meer op zich zou laten wachten, net als een verdere uitbreiding. Amazon ging niet in op de vraag tot commentaar van Bloomberg.