Medewerkers van Amazon zwaaien op Twitter – tegen betaling - de lof over hun werkgever, nadat er op het platform berichten gekomen waren over slechte werkomstandigheden. Als reactie parodiëren andere Twitteraars nu de actie.

Ze zijn gek op hun werk. Ze zijn trots dat ze voor Amazon mogen werken. Ze zijn blij met hun job. En als het fout loopt, is het uiteindelijk toch ook een beetje hun eigen fout, zegt werkneemster Hannah op Twitter. Ze reageert op een ex-werknemer van een fulfillment center die zijn beklag doet over de werkomstandigheden bij Amazon. ‘Amazon FC Ambassador’ staat er op haar profiel. FC staat in dit geval voor fullfillment center: ze werkt als orderverwerkster in een distributiecentrum van Amazon. 

The New York Times brengt het verhaal van hoe het bedrijf van Jeff Bezos zijn werknemers betaalt om positieve berichten achter te laten op Twitter. Een team van ambassadeurs speurt sociale media af naar negatieve commentaren en reageert daarop. Of ze zeggen dat vakbonden dieven zijn. 

Clo Willaerts, specialist in digitale marketing, zegt aan De Standaard dat ze de strategie van Amazon ‘dom’ vindt: met sociale media – of public relations in het algemeen – kun je geen dieperliggend probleem fiksen. “Het probleem zijn de onmenselijke werkomstandigheden. Die werkomstandigheden zetten bovendien Europese online winkels onder druk om dezelfde onrealistische levertijden te halen.” Nog een reden waarom het niet slim is, aldus Willaerts: “Twitter wordt bevolkt door geeks die kritisch staan tegenover de grote technologiebedrijven, en door journalisten.” Wat ook blijkt: intussen zijn er talloze parodieën op de ambassadeurs van Amazon.