Aldi-campagne rond kinderarmoede lokt felle kritiek uit
- Aldi pakt uit met campagne rond kinderarmoede
- Ouders vinden campagne ongepast en cynisch
- Ook elders weerklinkt er kritiek
Exclusief
Aldi botst op felle kritiek bij zijn campagne tegen kinderarmoede. De supermarkt verkoopt een ‘meerkansenbrood’, waarbij 0,50 euro per verkocht brood naar het Kinderarmoedefonds gaat. “Het brood kost meer dan veel andere broden bij Aldi, waardoor het de klant is die betaalt en niet Aldi.”
“Voor 1 op 7 kinderen is een lege brooddoos dagelijkse kost”, staat op de affiche van de campagne van Aldi. Kristl Verbeke, bekend van meidengroep K3 en zelf opgegroeid in een kansarm gezin, is het gezicht van de campagne. Met de campagne vraagt supermarktketen Aldi aandacht voor het probleem van kinderarmoede. Bij elke verkoop van een ‘meerkansenbrood’ gaat een halve euro naar het Kinderarmoedefonds. Nobel, maar de campagne botst op stevige kritiek.
Zo schreven twee Vlaamse ouders een brief aan de directie van Aldi. “Wanneer we een kijkje nemen op uw website en daar de prijs van een meerkansenbrood vergelijken met de rest van het aanbod dan stellen we vast dat de gemiddelde prijs van uw brood meer dan een halve euro minder kost dan uw meerkansenbrood. Dat wil dus zeggen dat u meer verdient aan het meerkansenbrood dan aan uw gewoon brood. Dat wil bovendien zeggen dat de consument de bijdrage doet aan het fonds en niet Aldi zelf.” De twee ouders wijzen ook op het feit dat Aldi volgens een rapport van Oxfam tekort schiet op vlak van mensenrechten. “Mogen we er u op wijzen dat mensenrechten en eerlijke lonen deel uitmaken van hetzelfde thema waarvan u gebruik maakt in uw campagne?”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?