Naar aanleiding van Wereldgezondheidsdag lanceert Ahold Delhaize Amerika het ‘Guiding Stars’-voedingsprogramma dat klanten in staat stelt om sneller beter geïnformeerde beslissingen over voeding te nemen. Ahold Delhaize wil zo gezonder eten promoten en hoopt om op die manier zijn gezondheidsdoelstelling, waarbij 50% van de verkoop afkomstig moet zijn van eigen gezonde merken, tegen 2020 te behalen.

Afgelopen zaterdag was het Wereldgezondheidsdag en dat liet Ahold Delhaize Amerika niet onopgemerkt voorbijgaan. De retailer introduceerde zijn ‘Guiding Stars”, een voedingsprogramma dat de klanten sneller moet informeren over de voedingswaarde van een product, zodat consumenten beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. De retailer wil met deze lancering gezonder eten promoten en hoopt zo zijn gezondheidsdoelstelling, waarbij 50% van zijn verkoop gerealiseerd  moet worden door eigen gezonde merken, tegen 2020 te behalen.

“Dankzij de uitrol van dit programma, dat beschikbaar is voor miljoenen klanten in meer dan 2.000 winkels, wordt de nutritionele labeling gebruiksvriendelijker zodat shoppers een beter geïnformeerde keuze kunnen maken”, vertelt Megan Hellstedt, vice-voorzitter voor Duurzame Retailing bij Ahold Delhaize Amerika.

Wat is ‘Guiding Stars’?

Guiding Stars is een gebruiksvriendelijk voedingsprogramma dat klanten in staat stelt om sneller geïnformeerde beslissingen te nemen op het vlak van voeding en dat met behulp van duidelijk ratings. Op het schapkaartje wordt de voedingswaarde namelijk aangeduid met 1 tot 3 sterren, waarbij één ster voor een goede voedingswaarde waarde staat en drie sterren voor de beste voedingswaarde.

Het idee werd voor het eerste getest in Hannaford-winkels in 2006, waarna het na positieve feedback in 2007 gelanceerd werd bij Food Lion. Vorige week volgden dan uiteindelijk ook Giant Food, Giant/Martin’s, Stop&Shop en Peapod, allemaal onderdelen van de Ahold Delhaize groep.

"Klanten zien voeding als preventief geneesmiddel"

De vraag naar gezonde voeding blijft stijgen, aangezien klanten zich steeds meer bewust zijn van de voordelen van een gezond dieet voor hun eigen welzijn, klinkt het. “Aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, zien we dat klanten meer transparantie willen over hun voeding en proactief hun dieet aanpassen. Dat wordt nog eens benadrukt door de stijging van flexitarisme, vegetarisme en veganisme”, aldus Hellstedt. “Klanten zien voeding steeds meer als een preventief geneesmiddel, en ze worden geholpen door toenemende technologische middelen om hun specifieke gezondheidsnoden in kaart te brengen en te begrijpen.”

Begeleiding is cruciaal

Retailers proberen dan ook steeds meer in te spelen op die behoeften. Zo wil Ahold Delhaize zijn klanten dagelijks verse, voedzame en lekkere maaltijden aanreiken. Al is de nodige begeleiding wel cruciaal, klinkt het. “Als een van 's werelds grootste foodretailers met meer dan 50 miljoen klanten per week, bekleden Ahold Delhaize en zijn merken dan ook een unieke positie om gezonde voeding te promoten en om zijn klanten te helpen om eetstoornissen te verminderen. Ahold Delhaize wil dan ook de retailer zijn waar mensen naartoe gaan om steun en inspiratie te krijgen”, besluit Hellstedt. 

Met de lancering van zijn “Guiding Stars”-programma zet Ahold Delhaize alvast in op die begeleiding. Daarnaast richtte het bedrijf ook een intern programma op waardoor goede ideeën die gezonde voeding stimuleren, beloond worden, en wil het de voedingswaarde van zijn producten aanpassen. Dat doet het bedrijf door nieuwe gezonde producten op de markt te brengen en door de samenstelling van eigen producten aan te passen.

Zout- en suikergehalte verminderen

Dat Ahold Delhaize inzet op gezonde voeding en bijgevolg dus ook de samenstelling van zijn producten aanpast, is niet nieuw. Twee jaar geleden introduceerde Albert Heijn België bijvoorbeeld al de ‘Friswijzers’, een systeem waarmee de supermarktketen het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker in frisdranken aangeeft in het schap en op het schapkaartje. Zo konden klanten op basis van de kleuren die varieerden van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker), zien hoeveel calorieën en suikers er in hun frisdrank zitten. En konden klanten achterhalen op welke wijze de drank gezoet wordt: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong. Daarnaast verlaagden zowel Albert Heijn als Delhaize het zout- en suikergehalte in hun eigen huismerken. Zo daalde het zoutgehalte in het brood van Albert Heijn met 20% en verlaagde Delhaize de toegevoegde suikers in zijn eigen ontbijtgranen.