Slechts 1 consument op vijf heeft zijn aankopen uitgesteld tot de fysieke winkels hun deuren heropenden in mei. Dat blijkt uit onderzoek van sectorfederatie Comeos en hogescholen Thomas More en Haute École Louvain.   

Na een vorige studie over de consumptiegewoontes van Belgen tijdens de lockdown, onthullen Comeos en de hogescholen Thomas More en Haute École Louvain een nieuwe studie over het consumentengedrag na de heropening van de winkels in mei. De belangrijkste conclusie? Slechts 1 op de 5 consumenten heeft zijn aankoop uitgesteld tot de heropening van de winkels. Een laag cijfer, zo vindt Comeos. Bovendien zijn meer dan de helft van de consumenten (52%) ervan overtuigd dat onze manier van winkelen voorgoed is veranderd door corona.

Nu de winkels weer open zijn, zijn het net de ouderen en de jongsten die aangeven terug meer naar fysieke winkels te gaan. Al blijft ook e-commerce, dat tijdens de lockdown een boost kende, erg populair. 33% van de ondervraagden geeft aan in de toekomst meer online te zullen shoppen. Tijdens de lockdown, bij de eerste bevraging, was dit slechts 30%. Verder geeft 11% aan reeds een fysieke winkel te hebben bezocht die ze tijdens de lockdown online hebben ontdekt. 26% kocht na de lockdown dan weer online bij een webshop die ze tijdens de lockdown hebben gevonden. Ondanks een klantenloyaliteit van 75% zijn er dus toch heel wat consumenten die online of fysiek nieuwe oorden gaan verkennen.

80% beperkt zijn tijd in de winkel

Een andere constatatie? Meer dan 75% van de respondenten kent de maatregelen van steden en gemeenten om de publieke ruimte zo veilig mogelijk te maken. Daarbij vermijdt 86% bewust drukke straten.

Consumenten appreciëren ook de hygiënemaatregelen die winkels nemen. Meer dan 85% vindt het belangrijk dat karretjes gedesinfecteerd worden en dat de maximum capaciteit van winkels wordt bewaakt net zoals de handgel die bij de ingang wordt voorzien. En dat is niet het enige: klanten respecteren ook zelf de hygiënemaatregelen: 9 consumenten op 10 gebruiken de handgel voor of na het winkelen, en 96% zegt dat ze letten op de afstand die moet bewaard worden. Opvallend: ongeveer 80% beperkt de tijd in de winkel en bijna 10% zegt dat ze zelfs handschoenen dragen in de winkel. Maskers zijn sinds zaterdag verplicht maar 74% gaf aan maskers zeer belangrijk te vinden bij winkelpersoneel, 61% droeg in juni reeds zelf een masker.

Ter info: na twee studies over de consumptiegewoontes tijdens en na de lockdown, publiceert Comeos binnenkort ook een derde studie over de consumptiegewoontes in het ‘nieuwe normaal’.