Gondola magazine januar-februari 2020, cover

Retailers leggen kaarten op tafel

Colruyt, Carrefour en Delhaize presenteren hun doelstellingen voor 2020 op vlak van duurzaamheid. Zonder aan greenwashing te doen.

Om te vermijden dat de retailers een reeks beloften zouden opsommen die, we moeten het durven zeggen, niet altijd nageleefd worden, zijn we bij de voorbereiding van dit dossier begonnen bij een vraag: wat zijn dit jaar de grote werven voor de grote supermarkten in ons land op vlak van duurzaamheid? Om de vraag verder te concretiseren, stapten we met onze vraag af op drie grote spelers in Belgi. (Colruyt, Carrefour en Delhaize) en hun verantwoordelijke voor de afdeling duurzaamheid. We vroegen hen een domein te kiezen dat voor hen belangrijk is, om zo de grote lijnen van elk plan, maar ook de uitdagingen, de problemen en de cijfers in kaart te brengen. Colruyt licht zo toe hoe ze lokale producten selecteert, Carrefour heeft over zijn strijd tegen voedselverspilling en Delhaize over zijn inspanningen om zijn CO2-uitstoot tegen einde 2021 te verminderen. 

- Actua op gondola.be

- Infovers

- Interview Astrid Van Parys, domeinverantwoordelijke sustainability bij Colruyt Group

- Interview Pascal Léglise, duurzaamheidsverantwoordelijke van Carrefour Belgium

- Interview Charlotte De Vroey, sustainability manager van Delhaize

- 10 ideeën voor een meer duurzame retail

- Interview Jonas Mallisse, oprichter van Too Good To Go

- Hoe e-commerce makkelijk duurzamer kan worden

- Beenhouwerij (Mestdagh, Cornu en Meatier)

- Dossier: zoetwaren (chocolade, snoep)

- Dossier: brood

- Dossier: gezonde voeding (Nutri-Score)

- Brands

- Dit is nieuw!

- Portret: Personality of The Year (Xavier Piesvaux, Philip Tanghe en Alain Boulle)

- Portret: Ik ben meer dan mijn kassaticket

- De extremen van het Duitse retaillandschap, een verrassende ontdekkingstocht

- EuroShop

- Jobs

- Wijnecho's

- Agenda

In dit artikel

In deze editie