Zondagsopeningen waren ooit uitzonderlijk, vandaag zijn ze de regel. Carrefour en Colruyt Group kondigen meer zondagsopeningen met eigen winkels aan. Dat betekent meer concurrentie voor zelfstandige uitbaters, voor wie de extra omzet op zondag vaak een levenslijn is. Is het sop de kool nog waard voor hen?

Een woensdagavond in februari. Denis Smets, uitbater van vier Carrefour-winkels, heeft het druk, maar maakt even tijd om het over het regeerakkoord en de impact ervan voor retailers te hebben. Winkels zullen van de regering De Wever eenvoudiger kunnen bepalen wanneer ze de deuren openen. Nu stelt de wet dat een supermarkt minstens één keer per week 24 uur aan een stuk gesloten moet zijn. Die wettelijke sluitingsdag schrapt de regering. Naast de afschaffing van de wettelijke rustdag is er nog altijd de sociale wetgeving die de zondagsrust regelt en bepaalt dat tewerkstelling op zondagnamiddag niet kan. Alleen winkels in toeristische centra kunnen dat wel – daarover straks meer. Tegelijk voorziet het regeerakkoord een versoepeling van de nachtarbeid, waardoor er tot 24 uur kan gewerkt worden, in plaats van tot 20 uur. Dat is belangrijk voor de e-commerce, maar ook voor winkels die op vrijdag- en zaterdagavond en de vooravond van feestdagen langer kunnen open blijven. Handelaars kunnen nu bijvoorbeeld ook tot middernacht personeel inzetten om rekken aan te vullen. Ook belangrijk voor retailers: er komt een uitbreiding van zowel studentenarbeid (maximaal 650 uur) en flexi-jobs (een verhoging van het maximum jaarinkomen van 12.000 naar 18.000 euro). Veel winkeluitbaters zetten die in om de hoge loonkosten voor vaste werknemers op te vangen.