
- Interview met Cédric Antoine, CEO van Medi-Market: “In 2025 schakelt Medi-Market een versnelling hoger”
- Duurzaamheid: Herbruikbare verpakkingen, een oplossing voor e-commerce?
- Dossiers: bakkerij, chocolade, koeken, snoep, functionele voeding ...
Sinds 2021 nam de winkelleegstand in ons land af, maar voor het eerst is er opnieuw een stijging te zien. Begin 2025 stonden 11,2% van de winkelpanden leeg. Opvallend: winkelcentra hebben minder last van leegstand.
Niet minder dan 21.546 winkel- en andere panden stonden begin 2025 leeg, blijkt uit cijfers van Locatus. Dat komt neer op 11,2% van het totale aantal ruimtes. Sinds 2021 nam de leegstand gestaag nochtans af. De verklaring voor de toename is te zoeken bij faillissementen van enkele grote retailers, waaronder Bristol, Esprit, Carpet Right, Scotch & Soda en speelgoedketen Fun. Belangrijk is wel dat in de cijfers niet alleen kleinhandel, maar ook bankfilialen, horeca en particuliere dienstverlening (interimkantoren, kapsalons, schoonheidssalons, ...) opgenomen zijn. Die zijn mee verantwoordelijk voor de toename van de cijfers. In totaal verdwenen vorig jaar bijvoorbeeld 300 bankfilialen. Ook in de horeca waren er vorig jaar veel faillissementen, meer dan in de tien voorgaande jaren.
De Belgische winkelcentra houden opvallend genoeg stand: daar bedroeg de leegstand gemiddeld 6,7%. Bij Shopping Ring Kortrijk is er zelfs maar 2% leegstand. Er zijn bij de leegstandcijfers ook grote geografische verschillen. Middelgrote steden hebben het zwaarst te lijden, met een gemiddelde leegstand van 17,5%. Uitschieters zijn Charleroi (36,2%) en Péruwelz (32,8%). Leegstand is al langer een groot probleem voor de Belgische binnensteden. Gezien de structurele veranderingen in het retaillandschap is het volgens Locatus onrealistisch om te verwachten dat alle leegstaande panden opnieuw door retailers worden ingevuld. Er zullen alternatieve oplossingen nodig zijn, zoals de transformatie van winkelpanden naar woon- en werkruimtes, of de herontwikkeling tot multifunctionele centra.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?