Op 6 februari vond naar jaarlijkse gewoonte het ‘Economic Expectations’-event plaats van Gondola Society. Het moment waarop enkele economische topexperts vooruitblikken op 2025. Ontdek wat u zeker moet onthouden.

Tom Simonts

Tom Simonts, senior financial economist bij KBC, beet donderdagavond de spits af. Hij had het onder meer over de huidige macro-economische uitdagingen en de komst van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump. "De impact van de verschillende macro-economische veranderingen zullen elkaar compenseren. Zo zal de dollar sterker worden, wat goed is voor onze export. Er zal met andere woorden een nul impact zijn", klonk het bij Simonts. Daarnaast stelde hij dat "er waarschijnlijk geen massa geld moet worden bijgecreëerd", terwijl hij benadrukte dat retailers het heft in eigen handen zullen moeten nemen. "Ze gaan niet geholpen worden door de overheid om geld bij te creëren, wat de koopkracht doet stijgen. Retailers moeten daar niet op rekenen, noch op op het consumentenvertrouwen. Ze gaan het zelf moeten doen en moeten zelf werken aan verhoogde productiviteit en kostenmanagement om hun marges te verhogen."

Tom Penninckx en Donatien Hanssens

NielsenIQ vaardigde op zijn beurt twee topexperten af: Tom Penninckx, client business partner, en Donatien Hanssens, senior analytical consultant. Zij hadden het onder meer over de belangrijkste trends van 2025: duurzaamheid, convenience, health/functional, premium en alcoholvrij. "De markt van de alcoholvrije dranken zal groeien tot 100 miljoen euro", klonk het bij Tom Penninckx, die er ook op wees dat de nieuwe tabakswetgeving een serieuze impact zal hebben op de categorie van de energy drinks en de snacks. Ter info: de tabaksmarkt is goed voor een omzet van 800 miljoen euro.

Davy Van Raemdonck

Davy Van Raemdonck, director consumer panel Belgium & The Netherlands bij YouGov, sloot de avond af. YouGov verwacht dit jaar een groei van 2,8%. "Er is ook positief nieuws: A-merken zullen meer consumer reach points krijgen", stelde Van Raemdonck. "Daarnaast verwachten we een groei van de supermarkten, hard discount en van de low-end retail." Nog een opmerkelijk feit: het aantal eco-actives, mensen die zeggen dat ze duurzaam zijn en er ook naar handelen, zijn verminderd op 3 jaar tijd: van 34% (2021) naar 27% (in 2024). Al ligt dat percentage nog steeds boven het Europees gemiddelde.

"Matig positivisme"

"Vanuit de experts was er over het algemeen een matig positivisme", besluit Pierre-Alexandre, CEO van Gondola Group. "De soep zal niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend. Heel wat factoren, zoals zware geopolitieke of politieke turbulenties, zullen afvlakken. Al zullen er op internationaal vlak wel fusie- en overnametrends zijn die ook de Belgische markt zullen beïnvloeden."