Crisp zit in de rode cijfers, Rayon heeft de handdoek in de ring gegooid, Lokkal houdt het sinds het voorjaar van 2023 ook voor bekeken … Het zijn zware tijden voor de online supermarkten in ons land. Maar toch beschouwen de belangrijkste betrokkenen het glas nog altijd als halfvol voor de toekomst van de sector, al is het dan onder bepaalde voorwaarden.

In augustus kregen we te horen dat de Nederlandse online supermarkt Crisp zijn eerste boekjaar in België had afgesloten met een nettoverlies van 188.581 euro, op een omzet van ongeveer 3,7 miljoen. Bovendien bleek de online supermarkt ook verlieslatend op zijn eigen binnenlandse markt. Hoewel die resultaten niet hebben geleid tot buitensporige bezorgdheid bij de investeerders, die heel recentelijk nog eens 35 miljoen euro extra in het bedrijf hebben geïnjecteerd, doen ze toch de wenkbrauwen fronsen. Temeer omdat zijn Belgische concurrent Rayon, die nochtans deel uitmaakt van de door Colruyt gesteunde Smartmat-groep, eind oktober de deuren heeft gesloten. Een gelijkaardige beslissing werd ook al in het voorjaar genomen door de Vlaamse online versmarkt Lokkal. Is de toestand ernstig, dokter? De patiënten lijken zich alvast niet al te veel zorgen te maken, tenminste niet voor de sector in zijn geheel.