Britten laten traditionele winkels steeds meer links liggen en kiezen voor de hard discounters. Dat komt door de nominale lonen die slechts met 2 à 2,5 % stijgen bij een inflatie boven 3 %. Dat meldt Les Echos.

In december 2017 groeiden de verkoopcijfers van Aldi met 15 %. Daardoor overschrijdt Aldi de kaap van 10 miljard pond voor heel 2017 in Groot-Brittannië en Ierland, een record voor het bedrijf. Lidl kondigt daarentegen duizend nieuwe jobs aan voor zijn nieuwe distributiecentrum in Luton,  ten noorden van Londen, het 16de en grootste distributiecentrum. Op het vlak van klantentevredenheid verbreken zowel Aldi als Lidl alle records.

Een expert van Barclays verklaart die ommekeer in Les Echos. Volgens hem doen de hard discounters het erg goed in landen waar de lonen dalen zoals in Duitsland in de jaren 2000. In Groot-Brittannië stijgen de nominale lonen slechts met 2 tot 2,5 % bij een inflatie boven 3 %. Dat verklaart volgens hem waarom Britten de hard discounters zo aantrekkelijk vinden. Ze kopen hun basisproducten met andere woorden bij Aldi of Lidl en die vullen ze aan met premium aankopen uit andere winkels zoals Waitrose. Daar komt nog bij dat het aanbod steeds gevarieerder en aantrekkelijker wordt.

Aldi, die 6,9 % van de markt in Groot-Brittannië in handen heeft, wil tegen 2022 1.000 winkels bezitten in tegenstelling tot de huidige 762 verkooppunten. Lidl, dat een marktaandeel heeft van 5,1 % heeft, beschikt momenteel over 690 winkels en de komende twee maanden zouden er nog 5 verkooppunten in Londen en 5 distributiecentra bijkomen.