Het zijn vooral vrouwen die boodschappenlijstjes opstellen. Tot die conclusie komt Tefke van Dijk in het boek 'Psychologie van het boodschappenlijstje'. Veel klanten bereiden zich goed voor alvorens ze boodschappen doen. Consumenten zoeken via de lijstjes houvast tijdens het winkelproces. Ze zijn bang dat ze anders bepaalde producten vergeten. Mensen zijn in staat om gemiddeld zeven dingen te onthouden. Als er meer items in het geheugen opgeslagen moeten worden gaat het al snel mis. Een boodschappenlijstje kan helpen om impulsaankopen te vermijden. Ook schrijven veel consumenten de exacte prijs op en maken ze er een sport van om dankzij de aanbiedingen zoveel mogelijk geld te besparen. Toch hoeven supermarkten niet te vrezen voor de lijstjes. Het kan immers ook een middel zijn om producten met een hoge kwaliteit en dus hogere prijs in huis te halen. Bovendien zorgen de lijstjes er voor dat geen producten worden vergeten en dat is ook in het belang van de winkel.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?