Gondola People Vriendschap op het werk: goed of…
- Leuk samenwerken leidt tot betere prestaties
- Grenzen die moeten gerespecteerd worden
- Moeten vriendschappen op het werk vermeden worden?
Exclusief
Een voltijdse werknemer spendeert jaarlijks gemiddeld 220 dagen op het werk. Het lijkt dan ook niet meer dan normaal dat er vriendschappen worden opgebouwd tussen collega’s. Opletten echter dat er geen grenzen worden overschreden.
Volgens een onderzoek dat door het Franse instituut voor de statistiek Insee werd gevoerd, werkt 20% van onze vrienden op dezelfde plek als wij. Na onze studies bekleedt het werk dus de tweede plaats op de lijst van plaatsen waar vriendschappen ontstaan. Dat is ook logisch, want we werken zelden helemaal alleen. We zijn omringd door collega’s, die vaak met ons in team werken. Er is dus voortdurend interactie, en er worden tussen de verschillende individuen onvermijdelijk banden gesmeed waar sociale contacten uit voortvloeien.
Volgens een onderzoek van de London School of Economics, leidt de samenwerking tussen gemotiveerde collega’s die onderling bevriend zijn tot meer productiviteit. Omdat we zoveel tijd op het werk doorbrengen, is het belangrijk dat we ons er ook goed in ons vel voelen. Goede relaties en aangename contacten tussen collega’s leiden dus logischerwijze tot betere resultaten van het team, wat de werksfeer alleen maar ten goede komt. Een goed evenwicht op dat gebied hangt voor een groot deel af van de bedrijfscultuur, en dus van de waarden van de onderneming. Maar ook de grootte van het bedrijf speelt een rol. We stellen vast dat vriendschapsbanden makkelijker ontstaan in kleinere bedrijven dan in grote ondernemingen, waar het er soms anoniemer aan toe gaat.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?