De Russische supermarkt Vkusvill maakt zich op voor het openen van vestigingen in Amsterdam, Parijs en mogelijk ook Brussel. Wat maakt de Russische retailer zo bijzonder? En moeten Belgische retailers zich zorgen maken?

First we take Amsterdam, then we take Paris. Ziedaar het West-Europese strijdplan van de Russische supermarkt Vkusvill. Al mag daar mogelijk nog een derde stad bij: Brussel. De Russische supermarkt liet aan Gondola weten dat het in ons land op zoek is naar mensen met ervaring in foodretail en marketing. “We kunnen nog niet bevestigen wat onze plannen zijn voor België”, klonk het bij een PR-verantwoordelijke. “Vkusvill wil kijken wat de mogelijkheden zijn. Als ze op korte termijn mensen vinden om hier te starten, is het ook mogelijk dat ze in Brussel een winkel openen. Ze willen verschillende winkels openen om te zien of ze hier hun keten kunnen uitbouwen. Ze doen het hier en niet in Polen of Oost-Europa omdat ze in West-Europa betere contacten hebben”, zegt een bron die anoniem wil blijven.

Vkusvill – letterlijk vertaald: ‘Smaakstad’ -  is een snelgroeiende supermarkt die focust op lokale en verse producten en alleen private label producten verkoopt. Sinds de start in 2009 opende de retailer zo’n 1.200 winkels. Zo is de supermarktketen aanwezig in 27 Russische steden en is het aantal werknemers toegenemen tot meer dan 10.000. Vorig jaar wist Vkusvill zelfs een omzet van 1,3 miljard dollar te behalen. Oprichter Andry Krivenko heeft veel aandacht voor vers. Kunstmatige toevoegingen worden vermeden. De retailer profiteert ook handig van het embargo waar Rusland mee te maken krijgt en waardoor heel wat producten uit het buitenland – zoals Belgisch fruit - Rusland niet meer binnen mogen. Door rechtstreekse banden te onderhouden met lokale producenten zorgt de keten voor een kwalitatief en kwantitatief hoogstaand aanbod. De verwerking van de producten gebeurt door VkusVill. Naast de productie houdt de retailer ook de branding van de producten die het verkoopt in handen. De supermarkt gebruikt daarnaast rudimentaire verpakkingen, geeft geen geld uit aan reclame en kiest voor een sobere inrichting.

De winkels zijn vooral klein, met een gemiddelde oppervlakte van 150 vierkante meter, maar in Moskou plant de keten nu ook grotere vestigingen met voor het eerst een eigen cafetaria en een wijnassortiment. Daarnaast rolt VkusVill minishops uit in kantoorgebouwen, waar met self-checkout wordt gewerkt. "Ons concept is het resultaat van honderden experimenten", aldus Krivenko. Aan Reuters vertelde Krivenko dat zijn supermarkt zich modelleert aan zowel Aldi, Tesco als Waitrose. Om zijn ambitieuze uitbreidingsplannen waar te maken, overweegt de Russische retailer een beursgang. Een beslissing is daar voorlopig nog niet over genomen.