"Schat, ik heb de Aldi laten krimpen!" Dat is wat de klanten van de discounter zouden kunnen zeggen wanneer zij het verkooppunt betreden dat het merk op 30 november aanstaande in de hoofdstad opent, in de studentenwijk in Elsene. De opening is geen geïsoleerd geval, maar een echte strategie van Aldi voor Brussel, met niet minder dan 35 miljoen euro investeringen om zijn aanwezigheid daar te ontwikkelen.

Aldi investeert de komende jaren maar liefst 35 miljoen euro in de Brusselse regio om zijn uitbreidingsstrategie voort te zetten, om nog maar te zwijgen van de plannen voor nieuwe winkels in Brabant in 2023, in Eigenbrakel en Grimbergen. Aldi onthult nu al de locatie van nieuwe winkels die in 2024 zullen verschijnen in Schaarbeek (2 winkels), Elsene en Ukkel. Maar veel andere projecten worden nog bestudeerd.

Aldi Elsene
©

Aldi

Om in het stedelijk weefsel te passen, moesten concessies worden gedaan, te beginnen met het formaat. De term "compact" wordt gebruikt voor deze stedelijke verkooppunten, die in grootte variëren van 600 tot 800 m2, maar de discounter heeft niet toegestaan dat deze configuratie een aparte formule "Aldi Compact" wordt. Zoals Geert De Roy, Senior Manager Expansion, het verwoordt: "Momenteel hebben Aldi-winkels een gemiddelde oppervlakte van ongeveer 1.050 m². Maar in een grote stad als Brussel is dergelijke winkelruimte steeds moeilijker te vinden. Om de verschillende mogelijkheden die grote steden bieden optimaal te benutten, zal Aldi indien nodig compacte winkels bouwen." Dit betekent echter niet dat alle toekomstige Aldi-winkels in Brussel compacte winkels zullen zijn. "We analyseren de behoeften van elke potentiële locatie."

(Bijna) hetzelfde assortiment, zelfde prijzen

Qua compromissen moest Elsene genoegen nemen met smallere gangen in deze winkel van 600 m2, met een voorraadkamer in de kelder, waar de goederen met een goederenlift naartoe moeten worden gebracht, en met het ontbreken van een loskade: de leveringen zullen op straatniveau plaatsvinden. Aldi heeft zich dus aan deze gelegenheid aangepast, temeer daar de keten in dit geval, in tegenstelling tot haar voorkeursfilosofie, huurder is van een vastgoedproject dat reeds in volle gang was toen het huurcontract werd ondertekend. Het was te laat om bepaalde beperkingen te vermijden, zoals de pilaren die de gangpaden van de kruidenierswinkel versperren of de lift naar de parkeerplaats, die om technische redenen niet het ritme en het volume van een echte commerciële lift kon aannemen. Maar in werkelijkheid zijn deze beperkingen relatief. De winkel beschikt weliswaar over een redelijk grote parking in de kelder, maar de evolutie van de levenswijze in Brussel neigt meer en meer naar "zachte" mobiliteit: voetgangers, fietsers, steps, en die bakfietsen die in stedelijke gebieden welig tieren en ook in de kelder hun plaats zullen vinden. Het commerciële antwoord op een totaal veranderde mobiliteit in de hoofdstad is meer nabijheid, benadrukt Aldi. In deze wijk, die erg populair is bij studenten van de ULB en de VUB, tussen de vlakte en het Solbosch, is er een grote groep klanten voor wie de auto niet de standaard reisreflex is. Dit is zo waar dat het gebouw boven de winkel honderd gloednieuwe studentenkoten herbergt.