Britse supermarkten willen eigen moestuinen en ‘vertical farming’ invoeren. Zo zou Waitrose al concrete plannen hebben om eind dit jaar sla te kweken in de winkel met cilinders. Dat meldt The Telegraph.

Vertical farming is een vorm van landbouw waarbij gewassen, zoals de naam het zegt, verticaal worden gekweekt. Daarbij worden de wortels van de gewassen opgehangen in cilinders, waar ze gevoed worden met een voedzame nevel. De systemen gebruiken geen aarde, zijn draagbaar en kunnen bijvoorbeeld in supermarkten worden geplaatst. En dat bracht Bio-ingenieurs op het idee om hangende pluktuinen te installeren in supermarkten.

Retailgroep John Lewis waar onder meer de Britse supermarktketen Waitrose toe behoort, is momenteel in gesprek met bio-ingenieursbureau LettUs Grow. Die laatste kweekt diverse soorten groenten in een ongebruikte spoortunnel in Bristol.

John Lewis zou de cilinders tegen eind 2019 of begin volgend jaar willen introduceren in supermarkten om zelf sla te kweken. Dat geeft de consument de keuze tussen verschillende kroppen verse sla. “Klanten willen hun eigen sla kiezen in plaats van verpakte sla te moeten kopen. Ze zijn weer geïnteresseerd in het voedselsysteem en de herkomst ervan”, aldus Jack Farmer, medestichter van LettUs Grow. “Ik denk dat het afstamt van de manier waarop mensen de winkelbelevingen in de toekomst zien evolueren. Met de opkomst van Amazon en andere online retailers moet de winkelbeleving experimenteler worden”, vertelt hij nog aan BBC’s Farming Today.  

“De laatste jaren heeft onze sector heuse veranderingen gekend met hogere verwachtingen van klanten telkens ze winkelen. Winkels hebben gewoonweg geen andere keuze dan klanten te prikkelen en plezieren met zowel fantastische producten als persoonlijke, onopvallende ervaringen.”, besluit Peter Cross, Customer Experience Director bij John Lewis & Partners.  

Erwin Vandenbosch