UPS heeft van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een vergunning verkregen om drones commercieel in te zetten. Het koeriersbedrijf heeft een speciaal dochterbedrijf opgericht, UPS Flight Forward, zodat drones in bepaalde sectoren geïntegreerd kunnen worden in het logistieke netwerk. Pakjes zullen er niet bij zijn. Wel het vervoer van medische stalen.

Hoewel het concept zeer ‘gehypet’ wordt en zeer tot de verbeelding spreekt, bieden drones in de onmiddellijke toekomst zeer weinig kansen in het pakjesvervoer. Enkel in zeer rurale of bergachtige gebieden waar de afstanden groot zijn, bieden ze een oplossing. De exploitatiekosten zijn te hoog tegenover de waarde van de vervoerde goederen.

In de sector van de medische producten, zoals bloedstalen of dringende medicijnen, daarentegen, is de belangstelling groot. Enkele dagen geleden waren er tests tussen twee Antwerpse ziekenhuizen, bijvoorbeeld.

UPS wil drones voor een gelijkaardige toepassing inzetten. De groep heeft hiervoor zopas de nodige vergunning gekregen. Hiermee mag UPS Flight Forward niet alleen zoveel drones inzetten als het wil, maar ook buiten het gezichtsveld (beyond visual line of sight, BVLOS), ’s nachts laten vliegen en lasten die meer wegen dan 55 pond (15 kilo) vervoeren. Hiervoor wil UPS samenwerken met andere dronesleveranciers dan Matternet, die de drones voor medische stalen leverde. Deze worden ook in Zwiterland door Swiss Post gebruikt.

UPS Flight Forward zal zich in eerste instantie beperken tot de medische sector. Later zullen andere toepassingen volgen. UPS denkt daarbij naar andere goederentypes waarvan het transport streng gereguleerd is.