Unilever, bekend van merken als Dove, Ben & Jerry’s en Lipton, heeft ambitieuze nieuwe toezeggingen gedaan om haar plastic afval te verminderen. Zo wil het bedrijf tegen 2025 haar gebruik van nieuw plastic halveren en meer plastic verpakkingen inzamelen en verwerken dan het verkoopt. Op die manier wil Unilever haar steentje bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie voor plastic. 

Unilever heeft grootste plannen om haar plastic foodprint te verminderen en voegt daarom enkele nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen toe aan haar lijstje. Concreet wil het bedrijf tegen 2025 haar gebruik van nieuw plastic halveren door het absolute gebruik van plastic verpakkingen met meer dan 100.000 ton te reduceren en het gebruik van gerecycled plastic sneller te laten groeien. Daarnaast wil het bedrijf ook meer plastic verpakkingen helpen inzamelen en verwerken dan het verkoopt. Concreet zal het jaarlijks ongeveer 600.000 ton plastic helpen inzamelen en verwerken. Dit zal het bedrijf doen via investeringen en partnerschappen die de infrastructuur voor afvalbeheer verbeteren in verschillende landen waar Unilever opereert. 

Unilever is trouwens al goed op weg om eerdere doelstellingen te realiseren. Zo wil het bedrijf tegen 2025 alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar maken en ten minste 25% gerecycled plastic in haar verpakkingen gebruiken. 

“Plastic heeft zijn plaats, maar niet in het milieu”, reageert Alan Jope, CEO van Unilever. “We kunnen plastic afval alleen verminderen door snel te handelen en door radicaal actie te ondernemen. Op alle punten in de plastic keten. Ons uitgangspunt moet liggen bij het ontwerp – dus bij de vermindering van de hoeveelheid plastic die we gebruiken - om er vervolgens voor te zorgen dat het plastic dát we gebruiken steeds meer uit gerecyclede bronnen komt. Dit vereist een fundamentele heroverweging van de benadering van onze verpakkingen en producten. We moeten hiervoor nieuwe, innovatieve verpakkingsmaterialen introduceren en nieuwe businessmodellen opschalen, zoals verpakkingen die herbruikbaar zijn en opnieuw gevuld kunnen worden. Dit moet met een ongekende snelheid en intensiteit.” 

“Less, Better, No Plastic”

Sinds 2017 werkt Unilever aan een heel nieuwe benadering van plastic verpakkingen volgens het principe van ‘Less, Better, No Plastic’. Via Less Plastic heeft Unilever gezocht naar nieuwe manieren om producten te verpakken en te leveren, waaronder het gebruik van de nieuwe Cif supergeconcentreerde Econavulverpakkingen waardoor er 75% minder plastic nodig is. Better plastic heeft bijvoorbeeld geleid tot baanbrekende innovaties zoals het nieuwe detecteerbare pigment dat wordt gebruikt door Axe, waardoor zwart plastic recycleerbaar wordt. En  met het onderdeel No plastic bande het bedrijf plastic via onder meer navulbare tandpastatabletten, kartonnen deodorantsticks en tandenborstels van bamboe.