Unibra, de holding van de familie Relecom, neemt voor 17,14 miljoen euro een belang van 29% in de Limburgse brouwerij Martens. Vers geld voor de producent van private label bieren en een strategische samenwerking om meer op de Afrikaanse biermarkt in te zetten.
Hoewel Brouwerij Martens niet zo bekend is, is het de tweede grootste brouwerij van ons land (na AB InBev). De bierbrouwers uit Bocholt exporteren namelijk 85% van hun productie en maken vooral bier voor de huismerken van retailers in 100 landen over heel de wereld. Zo is Karsquell, de pils van Aldi, bijvoorbeeld een product van Martens. De eigen merken zoals Martens Pils en Sezoens worden vooral in de streek rond Bocholt gecommercialiseerd.
Martens was op zoek naar vers geld om verder te kunnen investeren in de Chinese brouwerij van zijn Chinees-Taiwanese partner FENC. Bovendien biedt de nieuwe aandeelhouder een toegang tot de Afrikaanse markt voor Martens.
Unibra bezit immers de verdeelrechten voor het populaire pilsmerk Skol in Afrika. Samen met partners, waaronder Martens, bouwt het ook aan een nieuwe brouwerij in Ethiopië, wat een sterk groeiende biermarkt is.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?