De Vlaamse transportsector is boos over de plannen van JBC om pendelaars in te schakelen voor het retourneren van pakjes. Transport en Logistiek Vlaanderen wil juridische stappen zetten als JBC de plannen doorzet.

JBC kondigde dinsdag aan dat het voor zijn retourpakjes gaat samenwerken met Hytchers, een startup die werkt met pendelende automobilisten. Die pendelaars zullen retourpakjes vervoeren en leveren die op hun pendelroute liggen, in ruil voor kredietpunten bij partners van JBC. Volgens TLV, dat 1.500 Vlaamse transportfirma's vertegenwoordigt, voldoet het plan van JBC niet aan de wettelijke voorwaarden. Dat meldt De Tijd. Zo is een vervoersvergunning verplicht zodra de uitvoerder een vergoeding krijgt, wat een aankoopbon is. De vergunning is ook nodig zodra het voertuig een laadvermogen van 500 kilogram of meer heeft, wat het geval is voor 90 procent van de personenwagens. 'We hebben een rechtstreeks schrijven gericht aan JBC en Hytchers met de vraag hun manier van werken te verduidelijken, en hen op de hoogte te brengen van de regelgeving', vertelt TLV-directeur Lode Verkinderen. TLV benadrukt dat JBC als opdrachtgever medeverantwoordelijk is voor inbreuken van de pendelaars. Per inbreuk voorziet de wetgever in boetes tot 1.000 euro, zowel voor de opdrachtgever als de uitvoerder.