Tom Cornelis
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Tom Cornelis
Op 28 maart vindt het Shopper & Trade marketing congres plaats van Gondola Academy. Een van de sprekers is Tom Cornelis, commercial lead bij CPS GfK. Tijdens zijn lezing zal hij het hebben over het veranderende aankoopgedrag van de consument door de crisis. “Consumenten kopen minder én goedkopere producten. Bovendien steken ze vaker de grens over”, aldus Tom Cornelis.
Dat de inflatie het afgelopen jaar de pan uitrees staat buiten kijf en dat had natuurlijk een impact op het consumptiegedrag van de Belgische shoppers. “Er zijn maar weinig gezinnen die blijven consumeren zoals vroeger”, zegt Cornelis. “De meeste zijn hun gedrag gaan aanpassen. De Belgische consument heeft in 2023 1,3 procent minder gekocht in supermarkten en speciaalzaken. De trend die we al in 2022 zagen, heeft zich dus ook in 2023 verdergezet, al zien we dat de daling wel aan het afzwakken is. Ik denk dat we volgend jaar naar een stabiele markt gaan.”
Volgens Cornelis hebben consumenten het afgelopen jaar vooral minder producten én goedkopere producten gekocht. “Ze stappen over van A-merken naar private labels en switchen van duurdere naar goedkopere merken. Ze kiezen voor goedkopere vleessoorten of opteren voor diepvries in plaats van verse groenten. Klanten gaan ook de goedkopere winkels opzoeken, zoals Action en Zeeman. Je ziet dat supermarkten met een goedkoper imago sterk marktaandeel aan het winnen zijn”, vervolgt hij.
Cornelis merkt ook op dat gezinnen steeds vaker hun boodschappen in het buitenland doen. “We zijn een klein land. Shoppen over de grens is altijd al belangrijk geweest in België, maar we zien dat dit zeer sterk aan belang wint. Meer en meer gezinnen gaan in het buitenland kopen en besteden dus een groter stuk van hun kassaticket daar. Je ziet dat de cijfers bij alle groepen stijgen, zowel bij grensbewoners als verder van de grens. Mensen gaan makkelijker de verplaatsing maken om geld te besparen”, verklaart Tom Cornelis.
Cornelis heeft nog een advies voor de A-merken die door de crisis duidelijk minder in trek zijn. “Blijf je toegevoegde waarde benadrukken. Blijf ook in economisch moeilijke tijden communiceren en houd je mediabudgetten op pijl. En last but not least: blijf adverteren en innoveren”, besluit hij.
Matthias Vanheerentals
Benieuwd naar wat Tom Cornelis nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan snel in voor het Shopper & Trade marketing congres op 28 maart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?