De producten van de categorie personal care ontsnappen niet aan de verschillende trends op het gebied van duurzaamheid die in de retailsector zijn losgebarsten. Vandaag kunnen we in de winkelrekken gewoon niet meer om de vermeldingen ‘bio’, ‘zero waste’, ‘0%’ (chemicaliën) of ‘vegan’ heen. We namen poolshoogte bij Colruyt, Carrefour en Delhaize.

Het aantal kleine producenten dat sinds een paar jaar uitpakt met producten voor verzorging of persoonlijke hygiëne onder het vaandel van duurzaamheid, valt amper nog te tellen. De giganten uit de sector volgen geleidelijk aan hun voorbeeld, wat bewijst dat deze strategie wel aanslaat. Zowel Unilever (met Love Beauty & Planet), Henkel (met Nature Box) als meer recentelijk ook L’Oréal (vooral met de Fructis shampoos van het merk Garnier) hebben vrijwel allemaal minstens één reeks producten ontwikkeld die meesurfen op de trends van ‘bio’, ‘zero waste’, ‘0%’ (parabenen, fenoxyethanol, enzovoort) of meer algemeen van ecologische verantwoordelijkheid.