Shopopop stelt winkeliers in staat om hun pakketten door particulieren te laten bezorgen. “Onze oplossing is praktisch, efficiënt, betaalbaar, op mensenmaat en ontwikkeld met het oog op duurzaamheid”, zegt Antoine Cheul, medeoprichter van Shopopop.

Sommige winkels halen 15% van hun omzet uit e-commerce. Hoewel de bezorgsector zeker groeit blijven talrijke obstakels de ontwikkeling ervan in de weg staan: kosten, menselijke en materiële hulpbronnen, beheer van dringende zendingen en last-mile-problemen. Uit die vaststelling is crowdshipping geboren, met Shopopop, een oplossing die particulieren de mogelijkheid biedt om pakketten te bezorgen terwijl ze onderweg zijn. “Als een particulier bijvoorbeeld onderweg is van of naar het werk, kan hij of zij ervoor kiezen om een levering op te halen via de Shopopop-app en deze af te geven bij de klant die de bestelling heeft geplaatst”, verklaart Antoine Cheul, oprichter van Shopopop. “Onze oplossing is eenvoudig te gebruiken. Eerst plaatst de consument een bestelling op de website of in de winkel van de partnerretailer en vraagt hij om thuisbezorging. De verkoper bereidt vervolgens de bestelling voor. Tot slot haalt de co-transporteur de bestelling op bij de winkel en levert deze af op het aangegeven adres.” De Shopopop-oplossing werd gelanceerd in 2015 in Frankrijk en is ook actief in Spanje en Italië. Ze heeft al meer dan 8 miljoen leveringen gegenereerd, met name via grote retailers zoals Leclerc, Auchan, Intermarché, Spar, Decathlon en tal van bloemisten. Shopopop werd in 2020 in België gelanceerd en wordt al gebruikt door Colruyt, Carrefour, Cora en een aantal Delhaize-franchisees.

We koesteren hoge ambities voor 2024 in België, Nederland en Luxemburg. Ons doel is een verdubbeling van het aantal leveringen.

Sacha Buyck
Country Manager Benelux voor Shopopop

“We werken in Frankrijk samen met 400 Leclerc-winkels”

In Frankrijk heeft de Shopopop-oplossing al een aantal retailers voor zich gewonnen, waaronder Auchan, Intermarché en Leclerc, marktleider in de grootdistributie en e-commerce, met een marktaandeel van maar liefst 45%. “We begonnen bijna twee jaar geleden samen te werken en nu hebben we een partnerschap met maar liefst 450 winkels”, zegt Antoine Cheul. “Onze sterkste troef is dat we snel gemeenschappen van bezorgers in een bepaald verzorgingsgebied kunnen genereren. Zelfs als het gaat om één of twee leveringen per dag voor één winkel, kan Shopopop zich snel aanpassen. Vandaag vertrouwt Leclerc ons iets meer dan 40% van zijn leveringen toe, goed voor een penetratiegraad van ongeveer 80%.”

Vijf keer groener dan een conventionele levering

Shopopop is een menselijkere en groenere bezorgoplossing. “Onze oplossing is flexibel en kan perfect omgaan met pieken, als een groot aantal gebruikers tegelijk wil worden beleverd”, vervolgt Antoine Cheul. “Onze oplossing houdt niet alleen rekening met de praktische maar ook met de ecologische kant.” Dit aspect is des te belangrijker nu bedrijven met meer dan 500 werknemers vanaf 2025 moeten rapporteren over nieuwe koolstofdoelstellingen, zoals vereist door de Europese Unie. “De koolstofimpact van een Shopopop-levering is veel beter dan die van een conventionele levering, omdat er geen nieuwe voertuigen worden geproduceerd voor de levering (gemiddeld 20% van de voertuigen op de weg zijn bezorgvoertuigen) en de particulieren die bezorgen alleen een omweg maken, van gemiddeld 2,3 kilometer per traject. Een Shopopop-levering genereert ongeveer vijf keer minder koolstofuitstoot dan een conventionele levering, dat wil zeggen een gemiddelde van 490 g CO2. Tot slot komt de oplossing tegemoet aan het probleem van de last-mile, die volgens een studie van McKinsey liefst 53% van de totale leveringskosten uitmaakt. ”

Shopopop
©

Shopopop

Een menselijke dimensie

Vanuit menselijk oogpunt moedigt een levering via Shopopop menselijke interactie aan. Een particulier die levert bij een andere particulier zal eerder geneigd zijn tot een korte babbel, omdat hij of zij minder haast heeft. De hoge kosten van thuislevering blijven natuurlijk een moeilijke uitdaging. En ook hier heeft Shopopop een zeer goede concurrentiepositie. “We weten uit ervaring dat ons systeem uiterst efficiënt is en daardoor goedkoper kan zijn dan eigen bezorgdiensten”, legt Antoine Cheul uit. Shopopop biedt ook een aantrekkelijk beloningspakket voor bezorgers, via een gunstig belastingstelsel voor particulieren voor wie de bezorgactiviteit secundair blijft. “Al deze factoren verklaren waarom we voor 2024 grote ambities koesteren in België, Nederland en Luxemburg. Ons doel is een verdubbeling van het aantal leveringen”, zegt Sacha Buyck, Country Manager Benelux voor Shopopop. “Onze oplossing werkt erg goed in Frankrijk en België is nu klaar om dit voorbeeld te volgen. Hoewel winkels duidelijk het primaire verkoopkanaal zullen blijven, is het essentieel dat elke winkel een complete en efficiënte leveringsoplossing biedt. ”

5 voordelen van Shopopop-levering

  •  Thuislevering op dezelfde dag, of in een tijdsvenster naar keuze
  • Wendbaar, zowel tijdens spitsuren als daluren
  • Ecologisch en op mensenmaat
  • Rendabel
  • Geen investering in apparatuur

Meer info?

Ga voor meer informatie naar www.shopopop.com

Contactpersoon: sacha.buyck@shopopop.com

Klik hier!