Eén druk op de knop en je krijgt een gepersonaliseerde bruiswaterervaring. Dat is sinds de oprichting van SodaStream de even eenvoudige als doordachte unique selling proposition. Met een nieuw assortiment van premium mixers verbreedt SodaStream zijn aanbod én zijn doelgroep.

SodaStream is het grootste bruiswatermerk ter wereld. Het is zelfs méér dan dat. De voorbije jaren groeide het bedrijf uit tot een echte uitdager in het ready-to-drinksegment en de siropenmarkt. Met aantrekkelijke alternatieven voor fruit- en frisdranken, en dus voor de hele drankenmarkt. Het gloednieuwe assortiment aan premium mixers zet die positie kracht bij. Concreet zijn er twee trends die hebben geleid tot de ontwikkeling van dit premium aanbod, vertelt William Vermelis, Marketing Lead Benelux bij SodaStream: “Er is de toenemende trend van de personalisatie, waarbij mensen steeds nieuwe smaken in huis willen halen. Zij ontdekken graag nieuwe dingen. Gelijklopend is er het streven bij veel consumenten naar een gezondere levensstijl, met bijvoorbeeld aandacht voor niet-alcoholische dranken.”

SodaStream
©

SodaStream

Uniek ecosysteem met steeds nieuwe doelgroepen

SodaStream is en blijft een uniek ecosysteem dat interessant is voor retailers omdat het voor veel traffic naar de winkel zorgt. Er zijn de toestellen en de herbruikbare flessen, de CO2-cilinders en natuurlijk de verleidelijke smaken. Limited editions zorgen geregeld voor leven in de brouwerij. En toch was er een groep van consumenten die men niet ten volle aansprak. Daar komt met de nieuwe Crafted Mixers verandering in. “We bereiken hiermee bestaande gebruikers die nieuwe smaken willen ontdekken”, zegt William Vermelis. “We mikken daarnaast op nieuwe gebruikers die gaan voor premium, voor design of voor kwaliteitsvolle alcoholvrije dranken.” Terzijde: wie Crafted Mixers combineert met de SodaStream Enso, de stijlvolle bruiswatermachine die vorig jaar op de markt kwam, voelt zich helemaal in een premium sfeer.

Voor mocktails én cocktails

Een scheutje van een van de nieuwe Crafted Mixers in SodaStream-bruiswater volstaat voor een lekkere, verfrissende mocktail. Maar je kunt ze ook perfect personaliseren door je favoriete spirit toe te voegen. De mixers zijn geoptimaliseerd voor gebruik met het bruiswater van je SodaStream-machine. SodaStream pakt meteen uit met drie Crafted Mixers. De eerste is Pineapple & Jalapeño en die levert een tropische smaak met een pittige kick op, perfect voor een mocktail of, met tequila erbij, cocktail. De tweede mixer is Grapefruit & Elderflower: een frisse, citrusachtige mix die desgewenst geweldig samengaat met vodka. White Peach & Ginger, tot slot, combineert zoete perzik met pittige gember, wat zich graag laat verleiden door een beetje whisky als er ook alcohol op tafel komt.

SodaStream
©

SodaStream

Ook het design is premium

De bekende SodaStream-smaken zitten in een (mooie) fles van gerecycleerd pet. De nieuwe Crafted Mixers kregen een glazen fles met een stijlvol etiket. Want ja: het design draagt bij tot de premium ambities van de Crafted Mixers. “Onze Crafted Mixers passen zo beter bij de flessen en de glazen die mensen op tafel of op een karretje zetten om aperitieven te serveren”, licht William Vermelis toe. De glazen flessen voegen een vleugje elegantie toe aan je interieur en passen perfect in je cocktail corner of in je drankkast. En Belgen zijn kampioen in het laten recycleren van glas, het duurzaamheidsaspect blijft gegarandeerd.

Tonic, Ginger Ale en Pepsi Lime Zero

SodaStream werd bekend met zijn bruiswater met classic smaken. Vervolgens leidde de opname in de PepsiCo-familie tot een focus op Pepsi-smaken: Pepsi zelf, 7UP en Miranda. Een partnerschip met Lipton gaf een extra boost. De lancering van de SodaStream Crafted Mixers sluit naadloos aan bij die bewuste uitbouw van een breed assortiment. “Nieuwe smaken maken deel uit van onze groeistrategie en komen er telkens op basis van actuele trends”, zegt William Vermelis. Het is dus geen toeval dat na het recent gelanceerde Pepsi Lime Zero ook de smaken Tonic en Ginger Ale in het SodaStream-assortiment worden opgenomen. En later dit voorjaar komt er een grootse heruitbreiding met ‘fruit flavours’ en classics.

Een Belgisch gezin kan jaarlijks tot 443 plastic flessen voor eenmalig gebruik besparen, oftewel een volle PMD-zak per maand.

Smaakje voor elk moment

De uitbreiding van het assortiment heeft een duidelijk doel: voor veel meer gebruiksmomenten een optie zijn voor de consument. “We willen veel meer opportuniteiten creëren om SodaStream een plaats aan tafel te geven”, bevestigt William Vermelis. Dat idee  ondersteunt het merk met een mooie lanceringscampagne voor de Crafted Mixers op sociale netwerken en ook in winkels – een combinatie van sampling en tastings.

De focus ligt op de lentefolders en op de start van het BBQ- en dus zomerseizoen, want welk seizoen is beter geschikt voor het bereiden van een frisse mocktail of cocktail?

Duurzaamheid zit in het DNA

SodaStream
©

SodaStream

Duurzaamheid zit verweven in alles wat SodaStream doet. “Van bij het begin was dit altijd al een belangrijk aspect van wie we zijn en wat we doen”, zegt William Vermelis. “We willen die boodschap duidelijker dan ooit naar voren schuiven. We bedachten een marketingcampagne met als baseline ‘Replace’.” Het wordt een campagne met een knipoog, en verwijst in ieder geval naar het vervangen van de pet-flessen – die ook nog eens getransporteerd moeten worden – door herbruikbare SodaStream-flessen.

Die vervanging is geen gratuite claim: een Belgisch gezin kan jaarlijks tot 443 plastic flessen voor eenmalig gebruik besparen, oftewel een volle PMD-zak per maand. SodaStream wil mensen tonen dat duurzaamheid makkelijk en goedkoper kan zijn, zonder in te boeten aan smaak en beleving. Het mag allemaal een beetje speels zijn en daarom komt er een nieuwe limited edition-fles naar aanleiding van Earth Day – ook dit jaar vindt de Dag van de Aarde plaats op 22 april. De ‘Replace’-campagne start met een PR-campagne maar wordt ook op sociale netwerken ontplooid, zodat het toch weer een 360°-campagne wordt. Met als duidelijke boodschap de herbevestiging van SodaStream als duurzame propositie.