Leveranciers van maaltijdboxen beleven gouden tijden. Door de coronacrisis koken mensen meer thuis en daar profiteren Marley Spoon, Foodbag en HelloFresh ten volle van. Stéphane Ronse (Foodbag) en Gijs Janssen (Marley Spoon) over het succes en de toekomst van ready-to-cookmaaltijden.

De coronacrisis is een buitenkans voor leveranciers van maaltijdboxen. Marley Spoon, Foodbag, HelloFresh en vele anderen breken records: maand na maand zien ze hun aantal klanten groeien. Marktleider HelloFresh zag zijn omzet vorig jaar verdubbelen tot 3,8 miljard euro terwijl anderen een even stevige groei lieten zien. We wilden het met HelloFresh graag hebben over de boomende markt, maar een interview bleek niet mogelijk. Marley Spoon en het Belgische bedrijf Foodbag – dat samenwerkt met supermarktketen OKay – wilden wel meewerken. “Sinds het begin van de eerste lockdown zijn we verdubbeld in volume”, zegt Stéphane Ronse, CEO van Foodbag. “Op piekmomenten was het zelfs meer. Tijdens de zomermaanden was er een terugval, maar in onze sector is dat normaal. Tijdens de tweede lockdown zijn we opnieuw stevig gegroeid en die groei zet zich dit jaar verder. In februari van dit jaar hebben we de grootste volumes ooit neergezet. In heel België bedienen we vandaag om en bij 7.500 gezinnen.”