2022 was geen goed jaar voor de biercategorie in de retail, en dan vooral in vergelijking met het uitstekend verlopen 2021. De beste prestaties worden geleverd door de pilsbieren, die een sterke comeback maken, net als de sterke blonde bieren en de alcoholvrije alternatieven.

De biercategorie heeft het al drie jaar moeilijk. Net als vele andere productcategorieën, zou je denken. Inderdaad, maar de biersector is een van de weinige die net zo afhankelijk is van de retail als van de horeca. Toen de horeca tijdens de verschillende lockdowns moest sluiten, ging de consument zijn favoriete bieren halen in de winkel, waardoor een deel van de verliezen werd gecompenseerd. Vandaag is de horeca hier nog steeds niet helemaal van hersteld, en hebben ook de consumenten door de economische crisis natuurlijk hun gewoonten bijgesteld. Het resultaat is een soort status quo, die zich vertaalt in een omzetdaling van 0,1% over het afgelopen jaar (NielsenIQ-cijfers op jaarbasis, van eind maart 2022 tot eind maart 2023), die vooral wordt veroorzaakt door een volumedaling van 5,8%. “Naast de economische crisis en de vergelijking met de coronaperiode, zien we ook dat een deel van de consumenten voorzichtiger wordt met zijn alcoholconsumptie”, legt Sebastiaan De Meester, corporate affairs manager bij Alken-Maes, uit. “Dat geldt vooral voor de categorie van de jongvolwassenen. Bij Alken-Maes hebben we na de moeilijke coronajaren onze volumes van 2019 hersteld. Bovendien zien we ook dat de omzet blijft stijgen: in de eerste plaats vanwege de prijs, maar ook omdat de consument de voorkeur geeft aan sterke blonde bieren en gearomatiseerde bieren, die duurder zijn.”