Na vijf jaar staat het Nederlandse BrandLoyalty dat spaaracties organiseert voor supermarkten opnieuw in de etalage. Alliance Data Systems wil het bedrijf verkopen omdat het niet rendabel genoeg is. De verkoop zou nog in een prille fase zitten, zo schrijft Het Financieele Dagblad

Vijf jaar nadat oprichter en eigenaar Robert van der Wallen het Nederlandse BrandLoyalty verkocht aan het Amerikaanse Alliance Data Systems, staat het bedrijf dat spaaracties organiseert voor supermarkten opnieuw te koop. Dat weet Het Financieele Dagblad. De verkoop zit momenteel nog in een pril stadium en er zou volgens de krant nog geen bank aangesteld zijn om het verkoopproces te leiden. Hoeveel het Amerikaanse bedrijf voor de transactie wil, is niet duidelijk. 

Dat Alliance Data Systems beslist om BrandLoyalty te verkopen komt niet geheel onverwacht. Het bedrijf, dat tot de divisie LoyaltyOne behoort, is immers het slechtst renderende onderdeel van de loyaliteitsdivisie binnen het Amerikaanse bedrijf. Alliance Data Systems wil dan ook verder afslanken en werken “aan aanvullende initiatieven om het verhaal van Alliance Data te vereenvoudigen en het kapitaal van het bedrijf te concentreren op de onderdelen die het winstgevendst zijn en het snelst groeien”. En die afslanking gaat onder meer gepaard met een flinke reorganisatie aan de top. Zo moest Ed Heffernan opstappen als CEO. 

BrandLoyalty, dat gevestigd is in Nederland, is actief in 25 landen en werkte in het verleden onder meer samen met Albert Heijn en Delhaize. Daarnaast heeft het bedrijf zo'n 700 medewerkers in dienst.